Employing the heritage and the folk tale in the Algerian theater Abdul Rahman Kaki was born as a model

Document Type : scientific articles

Authors

1 Senior Lecturer In the Department of Arts, Faculty of Letters and Languages, University of Abou Bekr Belkaid, Tlemcen, Algeria

2 Lecturer Professor, Department of Arts - Faculty of Letters and Languages - University of Abi Bakr Belkaid - Tlemcen – Algeria.

Abstract

This research paper is concerned with the employment of heritage and the folk tale in the Algerian theater, which was inspired by its dramatic themes and ideas from a source that is the mainstay of any art. Heritage is the source of theatrical creativity. The theater arose depending on the heritage, whether popular, historical or mythological, which made it a primary source to which the writers were connected to the theater and derived from it the themes of their plays, as the issue of heritage is a fundamental issue in our contemporary Algerian and Arab existence, because it is still in our thought and the nature of our view of life and a source of creativity And civilized activity in human life
Algerian researchers and theater men in Algeria believe that the return to the search for the heritage content of theater and the inspiration of heritage and popular expressions in it began with the beginnings of Algerian theater, but that content was placed in a Western template, which led to a complete separation between form and content. Folklore is rich in its various elements, and is varied in its rich contents in the heritage material and topics. It is, in turn, classified into four elements: folk beliefs, folk customs, folk arts and folk literature

Keywords


[1]- أحمد بيوض: المسرح الجزائري نشأته وتطوره من 1926ـ 1989 ،منشورات التبيين الجاحظية.1998، ص  31.
- 'ahmad bywd: almasrah aljazayiriu nasha'ath watatawuruh min 1926 1989 , manshurat altabyiyn aljahizia .1998 , s 31.
[1]- ينظر، عبد الفتاح عثمان، بناء الرواية، م س، ص43.
- yanzur , eabd alfattah euthman , bina' alriwayat , m s , s 43.
[1]- ينظر، أحمد صقر، توظيف التراث الشعبي في المسرح العربي، م س، ص105.
- yanzur , 'ahmad saqr , tawzif alturath alshaebii fi almasrah alearabii , m s , s 105.
[1]- ينظر، ستيوارت کريفش، ستيوارت کريفش، صناعة المسرحية، م س، ص 29.
- yanzur , stywart krifsh , stywart krifsh , sinaeatan almasrahiat , m s , s 29.
[1]- ينظر، ستيوارت کريفش، ستيوارت کريفش، صناعة المسرحية، م س، ص29.
- yanzur , stywart krifsh , stywart krifsh , sinaeatan almasrahiat , m s , s 29.
[1]- ينظر، عبد الفتاح عثمان، بناء الرواية،م س،ص44.
- yanzur , eabd alfattah euthman , bina' alriwayat , m s , s 44.
[1]- ينظر، فرحان بلبل، النص المسرحي، الکلمة و الفعل، م س، ص40.  
- yanzur , farhan balbal , alnasi almasrihiu , alkalimat w alfiel , m s , s 40.
[1]- ينظر، ماري إلياس- حنان قصاب، المعجم المسرحي، م س، ص174.
- yanzur , mari 'iilyas- hanan qasab , almaejam almasrahi , m s , s 174.
[1]- ينظر، فرقاني جازية، تجليات التغريب في المسرح العربي، م س، ص63.
- yanzur , furqani jaziat , tijilyaturib fi almasrah alearabii , m s , s 63.
[1]- ينظر، فرقاني جازية، تجليات التغريب في المسرح العربي، م س، ص134.
- yanzur , furqani jaziat , tijilyatrib fi almasrah alearabii , m s , s 134.
[1]- جيرار جينيت، السرد والوصف، تر: مهند يونس، مجلة الثقافة الأجنبية، ع2، العراق، 1992، ص54. نقلا عن، م ن، ص134
- jyrar jynyt , alsard walwasf , tr: muhanad yunis , majalat althaqafat al'ajnabiat , e 2 , aleiraq , 1992 , s 54. naqlaan ean , m n , s 134
[1]- نظرية السرد من وجهة النظر إلى التبئير، تأليف: جيرار جنيت، واين بوث، بوريس أوسبسکي، فرنسواز. ف، رزسيو غيون، کريستيان أنجلي، جان إيرمان، تر: ناجي مصطفى، منشورات الحوار الأکاديمي الجامعي، ط1، 1989، ص100.
- nazariat alsard wijhat alnazar 'iilaa altabyiyr , talyf: jyrar jinit , wa'ayn bwth , buris 'uwsbski , frnswaz. f , rizsiu ghywn , karistian 'anjaliun , jan 'iiraman , tr: naji mustafaa , manshurat alhiwar al'akadimii aljamieii , t 1 , 1989 , s 100.
[1]- ينظر، صالح لمبار کية، المسرح في الجزائر، النشأة والرواد،ج1، دار الهدى، عين مليلة، 2005، ص107.
- yanzur , salih limubar kiat , almasrah fi aljazayir , alnash'at walruwwad , j 1 , dar alhudaa , eayan mulilat , 2005 , s 107.
* کلمة في اللهجة الجزائرية تعني أن الشخص له اثنا عشرة ولدا، وهي (طزينة) کلمة فرنسية  douzain / منقولة إلى العامية.
[1]- ولد عبد الرحمن کاکي، "کل واحد وحکمه"، المسرح الجهوي بوهران، د ت، ص 07.
- wld eabd alruhmin kaky , "kl wahid wahakmh" , almasrah aljahwi buahran , d t , s 07.
[1]- م ن، ص 03.
[1]- م ن، ص06.
[1]- ولد عبد الرحمان کاکي، مسرحية "کل واحد وحکمه"، م س، ص06.
- wld eabd alrahman kaky , masrahia "kl wahid wahakmuh" , m s , s 06.
[1]- م ن، ص07.
[1]- م ن، ص23.
[1]- د.نور الدين فارس، دلالة السرد في المعمار الدرامي، م س، ص32.
- d.nur aldiyn faris , dilalat alsard fi almiemar aldiramii , m s , s 32.
[1]- ولد عبد الرحمن کاکي، کل واحد و حکمه، م س، ص24.
[1]- م ن، ص40.
[1]- ينظر، نظرية السرد من وجهة النظر إلى التبئير، م س، ص106.
- yanzur , nazariat alsard min wijhat alnazar 'iilaa altabyiyr , m s , s 106.
[1]- ينظر، أرسطو، فن الشعر، تر: إبراهيم حمادة، م س، ص199.
- yanzur , 'arsitu , fin alshier , tr: 'iibrahim hamadatan , m s , s 199.
[1]- ولد عبد الرحمان کاکي ، مسرحية کل واحد وحکمه، م س، ص59 .
[1]- ولد عبد الرحمان کاکي ، مسرحية کل واحد وحکمه، م س، ص 60 .
[1]- ينظر، فرحان بلبل، النص المسرحي - الکلمة والفعل، م س، ص61.
- yanzur , farhan balbal , alnasi almasrahiu - alkalimat walfiel , m s , s 61.
[1]- حمادة إبراهيم، معجم المصطلحات الدرامية المسرحية، المؤسسة المصرية العامة للتأليف والترجمة، القاهرة،1963، ص 137.
- hamadat 'iibrahim , mejm almustalahat aldiramiat almasrahiat , almuasasat almisriat aleamat liltaalif waltarjimat , alqahrt , 1963 , s 137.
[1]- حسن علي المخلق، توظيف التراث في المسرح، م س،  ص 67
- hasan eali almukhlaq , tawzif alturath fi almasrah , m s , s 67
[1]- م ن، ص68.
[1]- عبد الرحمن کاکي "کل واحد وحکمه"، المسرح الجهوي بوهران، ص6.
[1]- عبد الرحمن کاکي ، مسرحية "کل واحد وحکمه"، م س، ص22-23.
 
[1]- ينظر، د. نور الدين فارس، دلالة السرد في المعمار الدرامي، م س، ص33.
- yanzur , d. nur aldiyn faris , dilalat alsard fi almiemar aldiramii , m s , s 33.
[1]- فرحان بلبل، النص المسرحي الکلمة والفعل، م س، ص40.
- farhan balbal , alnasi almusarahiu alkalimat walfiel , m s , s 40.
[1]- ينظر، اليمنى العيد، تقنيات السرد الروائي في ضوء المنهج البنيوي، دار الفارابي، بيروت- لبنان، ط1، 1991، ص28.
- hayi , haya aleid , taqniat alsard alrawayiyi fi daw' almanhaj albiniwii , dar alfarabi , birut- lubnan , t 1 , 1991 , s 28.