Calligraphy as a creative Trademark Design Source and applying it on ADvertising department Students

Document Type : scientific articles

Author

Faculty of Applied Arts - Damietta University - Damietta

Abstract

Calligraphy is the world's oldest abstract art. It means to make it easy to master the art of beautiful writing! This art is covering now areas ranging from a handwriting and letters in their functional aspect and takes the form of artwork in their aesthetic aspect. The designer treats a single letter as a flexible moldable element having a beautiful look, form and function.

Calligraphy is considered an important element in brand's design, where the later of a single letter or more than a letter or a word is in need to calligraphy in its design and is described as a mixture between verbal and visual communication at once, and this, in turn, helps in performing its communicative function better and faster.

Besides the linear mark has the ability to define the name of the organization in a clear font, we notice that the calligraphy's font design itself reflects connotations, meanings and messages could be utilized in design of the brands.

Calligraphy enabled students in in the Faculty's Advertising Department to produce different designs of the brands by using an infinite variety of typographical words and letters filled with energy, creativity and cutting-edge vision conveys the spirit of the age in drafting and composition.

Keywords


-سامية عبد الحليم الصديق – الشعار القائم على الخط العربي -الطبعة 2 – دار المعارف – مصر – 2002.
samiat eabd alhalim alsidiyq - altahaluf ealaa alkhati alearabii -altabeat 2 - dar almaearif - misr - 2002.
2-عمر النجدي – أبجدية التصميم –الهيئة المصرية العامة للكتاب - القاهرة -الطبعة 2 – 1998.
eumar alnajdi - 'abjadiat altasmim -alhayyat almisriat aleamat lilkitab - alqahirat -altabeat 2 - 1998.
3- محسـن فتـوني، موســوعة الخــط العربــي والزخرفــة الاســلامية، شـركة المطبوعات للتوزيع والنشر، بيروت، ٢٠٠٢.
muhasin fitwni, musweat alkhut alearbiyi walzukhrufat aliaslamiati, sharikat almatbueat liltawzie walnushri, bayrut, 2002.
4-محمد فهمي عمران – بناء العلامة التجارية وتصميم هويتها- لمسة للنشر والتوزيع - الأردن – 2016.
muhamad fahmi eimran - bina' alealamat altijariat watasmimuha- lamsat lilnashr waltawzie - al'urduni - 2016.
5- فرانسوا ديروش- الكتابة العربية-تاريخ الكتابة من التعبير التصويري الى الوسائط الإعلامية المتعددة- ترجمه محمد عبد الستار عثمان-مكتبة الإسكندرية 2005.
fransuu dirush- alearabiatu-tarikh alkitabat min altaswir altaebirii alaa alwasayit almutaeadidati- tarjamah muhamad eabd euthman kitabat alsitari-maktabat al'iiskandariat 2005.
المراجع الأجنبية:
6- Alina Wheeler. Designing Brand Iidentity (An Essential Guide for the Whole Branding Team) - John Wiely& Sons Iinc- USA- 2000- P 54.
7- Damien Newman , The Design's Guide to Brand Strategy- The United kingdom & United States – Authwe-2003- P10
8-Linsey Hopman-Cursive over typeface: the importance of teaching handwriting instead of typing-The University of Leiden Book and Digital Media Studies – 2014.
9-Marianne Elliott-the art of calligraphy-regional librarian,south region-cape libr.,sept/oct-2004.
10-Yaojie Guo-Study on the Application of Traditional Calligraphic Art in Graphic Design-International Conference on Arts, Design and Contemporary Education (ICADCE 2015.
11-zden Pektaş Turgut- Calligraphic Forms in Contemporary Typographic Design- 2nd World Conference on Design, Arts and Education- Procedia - Social and Behavioral Sciences -2013.
المجلات والدوريات العلمية:
13- أميمة إبراهيم قاسم – الرمز اللغوي في التشكيل الجمالي للأثاث المعاصر – مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية – بحث منشور- المجلد الثالث – العدد التاسع- يناير - مصر -2018.
umimat 'iibrahim qasim - alramz altaebiriu fi altashkil aljamalii lil'athath almueasir - majalat aleimarat walfunun waleulum al'iinsaniat - bahath manshur- almujalad althaalith - aleadad altaasie- yanayir - misr -2018.
14- خالد عثمان الصديق – دور خطوط الطباعة العربية في تطوير الأداء التيبوغرافي – مجلة العلوم الإنسانية -بحث منشور – المجلد التاسع عشر – العدد الأول – مارس – 2018 – السودان.
khalid euthman alsidiyq - dawr khutut altibaeat alearabiat fi tatwir al'ada' altibughrafii - majalat aleulum al'iinsaniat - bahath manshur - almujalad altaasie eashar - aleadad al'awal - maris - 2018 - alsuwdan.
15- سمر هاني السعيد – تصميم الرسالة الإعلانية باستخدام الفرا نكو أراب وتأثيرها على الهوية العربية – مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية – بحث منشور- المجلد الرابع – العدد الثالث عشر - يناير - مصر -2019.
samar hani alsaeid - tasmim alrisalat al'iielaniat biaistikhdam alfara nku 'arabaha ealaa alhuiat alearabiat - majalat aleimarat walfunun waleulum al'iinsaniat - bahath manshur- almujalad alraabie - aleadad althaalith eashar - yanayir - misr -2019.
16- صالح عبد المعطي وجهاد احمد محمد عبده – التشكيل بالخط العربي(الكاليجرافي) ومكانته بين فنون الكتاب المعاصر   – مجلة العمارة والفنون والعلوم الانسانية -بحث منشور – المجلد الخامس – العدد الثاني والعشرين – يوليو- 2020 – مصر.
salih almueti wajihad aihmad muhamad eabdih - altashkil bialkhati alearbi(alkalijrafi) wamakanatih bayn funun alkitaab almueasir - majalat aleimarat walfunun waleulum al'iinsaniat -bhath manshur - almujalad alkhamis - aleadad althaani waleishrin - yulyu- 2020 - masr.
17- هبه عبد المهيمن- رؤية معاصرة لكتاب الفنان المطبوع- رسالة دكتوراه- جامعه المنيا- كلية الفــــنون الجميلة- قســــــم الجرافيك-2011.
habah eabd alhaymin- ruyat mueasirat likitab alfanaan almatbuei- risalat dukturah- jamieuh alminya- kuliyat alfinun aljamilati- qasm aljirafik-2011
 
18- نورهان ابو النجا- مصادر الفكر الإبداعي كمدخل لتصميم العلامة التجارية في عصر الميديا- جامعه دمياط- كلية الفنون التطبيقية – قسم الاعلان- 2022.
nurhan abu alnaja-masadir alfikr al'iibdaeii kamadkhal 'iibdaeiin fi easr alwasayit almutaeadidati- jamieuh dimyat-kiliat alfunun altatbiqiat - qism alaeilan- 2022.
 
 
المواقع الإلكترونية:
  20- https://www.behance.net/gallery/113335225/Sarmady-Typeface. (10/5/2022)
22- https://en.wikipedia.org/wiki/Western_calligraphy. (10/5/2022)
23-https://www.mutualart.com/Artwork/The-Story-of-the-Glittering-Plain-which-/ (1/8/2022).
26- http://yamm.finance/wiki/Indian_calligraphy.html (10/5/2022)
27- https://smarthistory.org/chinese-calligraphy-intro/. (10/5/2022)
28- https://www.britannica.com/art/calligraphy/Arabic-calligraphy.(10/5/2022)
29- https://www.newworldencyclopedia.org/entry/Calligraphy. (10/5/2022)
30-https://www.sahapedia.org/patanjalayogasastra-alias-yogasutra-and-yogabhasya (10/5/2022 
31- https://en.wikipedia.org/wiki/Western_calligraphy (10/5/2022)
33- https://www.freepik.com/free-vector/flat-g-letter-logo-collection (10/5/2022)
34- https://logos-world.net/emirates-logo/(13/5/2022)
35- https://dwglogo.com/emirates/ (13/5/2022)
38- https://1000logos.net/gillette-logo/(11/8/2022)
39- https://www.cadbury.co.uk/ (13/5/2022)
AD%D9%84-%D8%AA%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D9%88%D8%AC%D9%84/. (11/8/2022)  
42-https://turbologo.com/articles/youtube-logo/
A7%D8%B1-%D8%B4%D8%B1%D9%83%D8%A9-D8%A3%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%88%D9%86-amazon/. (11/8/2022)  
43- https://boundtowow.com/most-famous-logos-redesigned/ . (1/8/2022)  
44-https://log-logo.com/2019/10/10/%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D9%85%D8%A7-puma/ . (1/8/2022)  
47- https://boundtowow.com/most-famous-logos-redesigned/. (21/6/2022)