Mondrians morphology reflection and its effect on plastic formulations textile hangings.

Document Type : scientific articles

Author

faculty of specific education - tanta university

Abstract

Mondrian's experiment seeks to explore the necessity of delving into color and its new meanings and concepts hidden behind color formations, he showed functional integration between color and shape in a style that appears with great creativity to free himself from the traditional restrictions, He has a unique experience from others, where color has become carrying formation peculiarities, which in turn have turned to attract the attention of the viewer from other experiences and other practices in art, It gives it a dynamism that makes it express several symbolic and artistic aspects that vary from accurately depicted forms to complete abstraction, he sought to form a purely artistic vision that expresses a pure thought that is colored by an abstract aesthetic dimension intertwined in a horizontal and vertical movement that flows through graduated lines from top to bottom.



Research aims:



1. Application of the concept of reduction and construction and its impact on the formal formation of textile hangings.

2. The necessity for students in textile subject to follow the international movements and works of art that brought the art of hand weaving to new horizons. This course confirmed its importance in the fine art movements.

Research importance:

1. Benefiting from Mondrian's philosophy and thought in teaching textiles.

2. Forming textile hangings in an innovative way

ReSearch assumption:

it is possible to benefit from the morphology of Mondrian's work in creating textile hangings.

Key words: Morphology, Mondrian, Textile hangings.

Keywords


  •  

    • إياد محمد صقر : فلسفة اللون، دار الأهلية للنشر والتوزيع ، عمان، 2009م.

    1)Eyad Mohamed saqr:falsaft allon,dar alahlia llnashr wa altawzee,oman,2009.

    • ثناء عز الدين : تحقيق الأصالة والمعاصرة لطباعة المنسوجات فى زى المرأة المصرية، رسالة دكتوراة ،كلية الفنون التطبيقية ،جامعة حلوان ،القاهرة، 1992م.

    2)thnaa ez aldeen:thqeeq al asalaa w almoasara ltebaat al mansogat fe zei almaraa almesria,resalat doktoraa,koliat alfenon altatbeqia,gameaat helwan,alqahera,1992.

    • جمعه حسين عبد الجواد، ميلاد ابراهيم متي: تجريدية موندريان كمدخل لتحقيق صياغات نسجية جديدة من خلال التوليف بين الشريط النسجي والاسلاك المعدنية، المجلة العلمية لكلية التربية النوعية، جامعة المنوفية، العدد الرابع ،الجزء الثاني ، يونية ،٢٠١٥ م .

    3)gomaa hoseen abd elgawad,melaad ebrahim mata:tagrediat monderian kmadkal letahqiq seyagat nasgiaa gadida men kelal altawleef been alshareet alnasgey wa alaslak almadaniaa,almegala alelmia lkoliat altarbia alnaweia,gameat almnofiamaladad alrabemalgoze althany,yonio,2015.

    • حسام عبد القادر متولي محمد: طاقة الشكل واللون في الفن الإسلامي وأثرها في الفن الأوروبى الحديث، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية،المجلد الخامس،العدد الرابع والعشرون، نوفمبر، 2020م.

    4)hosam abdelkader metway Mohamed:taqat alshakl wa allon fe alfan aleslamy wa atharha fe alfan aloropy alhadees,megalat alemara wa alfenon wa alelom alensania,almogalad al kames,aladad alrabe wa aleshron,November,2020.

    • سمية عبد المجيد، منال عبد العال:المتغيرات التشكيلية في الأعمال الفنية النسجية المصرية المعاصرة، مجلة أمسيا مصر(التربية عن طريق الفن)، يوليو، 2015م.

    5)somia abdelmageed,manal abdelal:almotagirat altashkelia fe alaamal alfania alnasgia almasria almoasera,megalet amsia mesr(altarbia an tareeq alfan),yolio,2015.

    • محمد حامد ضيف هلال : مورفولوجى البناء والإختزال على التصميم الداخلى ، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية ،المجلد الخامس، العدد الرابع والعشرون، نوفمبر،2020 .

    6)Mohamed hameed deef helal:morphology albenaa wa alektezal ala altasmeem aldakely,megalet alemara wa alfenon wa alelom alensania,almogalad alkames,aladad alrabee wa aleshron,November,2020.

    • محمد زينهم : التواصل الحضاري للفن الإسلامى وتأثيره على فنان العصر الحديث، مطابع الأهرام التجارية بقليوب مصر،2001م.

    7)Mohamed zenhom:altawasol alhadary llfan aleslamy wa taatheroh ala fanan alasr alhades,matabe al-Ahram altogaria beqalyob mesr,2001.

    • عبير إبراهيم فاروق: رؤية فنية معاصرة لتوظيف اللون كمؤثر إبداعى في تصميم الأزياء المطبوعه للسيدات و المستوحاه من أعمال الفنان موندريان،مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية،العدد العاشر،ابريل،2018.

    8)abeer ebrahim farok:roya fania moasra ltawzeef allon kmoather ebdaee fe tasmim alazyaa almatboaa llsayedat wa almostawha men aamall alfanan monderian,megalet alemara wa alfenon wa aleloom alensania, aladad alasher,april,2018.

    • مروة عزت مصطفي محمد: الدلالة الرمزية في الفن التجريدي للفنانين (كاندنسكي وموندريان) وانعكاسة على فنون ما بعد الحداثة لإثراء مجال التصميم ، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية، العدد الثامن عشر،2019م .

    9)marwa ezat mostafa Mohamed:aldalala alramzia fe alfan altagredey llfananin(kandensky , monderian)wa enekasah ala fenon ma bad alhadasa leethraa magal altasmim,megalat alemara wa alfenon wa alelom alensania,aladad althamen ashar,2019.

    • رانيا رجب عبدالمعبود مرسي : نسجيات مرسمة جديدة مستلهمة من أعمال الفنان سعد زغلول التصويرية كمدخل للإثراء النسجيات اليدوية لدى طلاب كلية التربية النوعية، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية ، المجلد السابع ، العدد الثالث والثلاثون ، مايو،2022م.

    10)rania ragab abd elmaabod morsy:nasgiat morasma gadida mostalhma men aamal alfnan saad zaglol altasweria kmadkal leethraa alnasgiat alyadaweia lda tolab koliat altarbia alnaweia,megalat alemara wa alfenon wa alelom alensania,almogalad alsabe,aladad althaleth wa althalathon,mayo,2022.

    • رجاء عبدالخالق محمد نور: موندريان وعلاقته بالفن الإسلامى فى تشكيل وحدة طباعية للقطعة المحددة لملابس الســـيدات ، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية ،كلية الفنون التطبيقية ، جامعة دمياط ،المجلد الرابع ،العدد الثاني،إبريل،2017 م.

    11)Raga abd elkalek Mohamed nor:monderian wa elakath belfan aleslamy fe tashkeel wehda tebaeia llktaa almohdada lmalabs alsaidat,megalet alfenon wa alelom altatbekia,koliat alfenon altatbekia,gameat domiat,almogalad alrabe,aladad althany,abril,2017.

    • نها سيد محمد عفيفى: مورفولوجيا الزخرفة النباتية وأساليب التصميم التطبيقي، مجلة الفنون والعلوم التطبيقية، كلية الفنون التطبيقية ، جامعة دمياط، المجلد الخامس، العدد الرابع ،أكتوبر،2018م.

    12)noha said Mohamed afify:morfologia alzakrafa alnabatia wa asaleeb altasmim altatbiky,megalat alfenon wa alelom altatbekia,gameat domiat,almogalad alkames,aladad alrabee,octobr,2018.

    ثانياً المراجع الأجنبية:

    13)Sabrin abd elzaher,rasha wagdy kalil:Creating Sustainable Fashion Designs For Women Inspired by "Mondrian "Paintings",megalat alemara wa alfenon wa aleloom al ensania,almogalad alkames,aladad alsades wa aleshroon,septemper,2020.

    14) Susanne deicher:piet monderian,structures in space,London,1920.

    15)peter Russell:masters of art,piet monderian,Delphi classics,united kingdom, 201