Design of Printed Textile Hangings between Material and Anthology of Design Structure

Document Type : scientific articles

Author

Textile Printing, dyeing and finishing department, Faculty of Applied Arts, Damietta University, Damietta, Egypt

Abstract

Material in modern art is not rigid, but rather it is dynamic and vibrant. It contributes in directing the artist’s creative activity. Some of historical philosophical theories have been linked to the importance of material in contemporary art and its role in the production of artworks as an extension of anthology. Kant's thoughts about "aesthetic experience" is the starting point of this article, through which it is focusing on creating printed hanging textiles through various textile printing materials by studying the material qualities of art. Material is the designer's inspiration source that present the design ideas of hanging textiles. Thus, the material becomes an integral part of anthology of design structure of hangings. The designer must make a good use of material’s capabilities, considered it as an element of a specific form and reacts with them to obtain the unique effect that distinguishes each designer from the other.
Through this paper, the researcher establishes an innovative approach in the implementation of printed hanging textiles in order to achieve the requirements of excellence sought by designers of textile printing. The process of combining more than one technology for textile printing technology with methods of direct drawing with dyes on fabrics, which are sometimes called “Action Painting” to add a special aesthetic sense to the design, in addition to the use of open silk screen (not coated with photo sensitive emulsion) and drawing on it with isolating materials to create artistic forms that enriche the design thought.

Keywords


المراجع العربيه:
1-     الديب، منال. (2010). صياغة تشكيلية مستحدثة بالخامات البيئية (جاهزة الصنع) كمدخل تجريب لتطوير الأداء الأكاديمى للطلاب فى الأشغال الفنية. المؤتمر السنوى (العربى الخامس- الدولى الثانى)، الإتجاهات الحديثة فى تطوير الأداء المؤسسى والأكاديمى فى مؤسسة التعليم العالى النوعى فى مصر والعالم العربى، كلية التربية النوعية، جامعة المنصورة.
1- manal aldiyb. (2010). siaghat blastik hadithat bimawada biyiya (jahizati) kamadkhal tajribiin litatwir 'ada' altulaab al'akadimii fi al'aemal alfaniyati. almutamar alsanawiu (alkhamis alearabii - alduwalii althaani) alaitijahat alhadithat fi tatwir al'ada' almuasasii wal'akadimii fi muasasat altaelim aleali alnaweii fi misr walealam alearabii , kuliyat altarbiat alnaweiat , jamieat almansura.
2-     العطار، مختار. الفنون الجميلة بين المتعة والمنفعة. الهيئة المصرية العامة للكتاب بالتعاون مع الجمعية المصرية لنقاد الفن التشكيلى. القاهرة.
2- aleataar mukhtar. alfunun aljamilat bayn alladhat walaistifadati. alhayyat almisriat aleamat lilkitab bialtaeawun mae jameiat nuqaad alfunun aljamilat almisria. alqahira.
3-     العطار، مختار. (1991م). الفن والحداثة بين الأمس واليوم. الهيئة المصرية العامة للكتاب بالتعاون مع الجمعية المصرية لنقاد الفن التشكيلى. الكتاب الأول.
3- aleataar mukhtar. (1991 mi). alfanu walhadathat bayn al'ams walyawma. alhayyat almisriat aleamat lilkitab bialtaeawun mae jameiat nuqaad alfunun aljamilat almisriati. alkutaab al'uwwl.
4-     حمودى، محمد، صفاء. التعبير الفنى ودلالاته. صحيفه المثقف. العدد 1536. https://www.almothaqaf.com/qadayaama/qadayama-09/40319-الدخول على الموقع يوم 24/1/2022 الساعه 10:15 ص.
4- hamuwdi , muhamad , safa'i. altaebir alfaniyu wadalalatuhi. aljaridat alfikriatu. aleadad 1536. https://www.almothaqaf.com/qadayaama/qadayama-09/40319- aldukhul lilmawqie bitarikh 24/01/2022 alsaaeat 10:15 sbahaan.
5-     عرفه، محمد. (2010م). الأنطولوجيا: النشأه والتطور والنضج. مجله جامعه تشرين للبحوث والدراسات العلميه. سلسله الآداب والعلوم الإنسانيه. المجلد 32. العدد 4. 
5- earafat muhamad. (2010 mi). eilam alwujudi: altakwin waltatawur walnudja. majalat jamieat tishrin lilbuhuth waldirasat aleilmiati. silsilat aladab waleulum al'iinsaniati. almujalad 32. aleadad 4.
6-     عطيه، محسن، محمد. (1996م). الفن وعالم الرمز. الطبعة الثانية. دار المعارف. القاهرة.
6- eatiat , muhsin , muhamadu. (1996 mi). alfanu waealam alramzi. altabeat althaaniatu. bayt almaerifati. alqahirati.
7-     عطيه، محسن، محمد. (1997م). إتجاهات فى الفن الحديث. الطبعة الرابعة. دار المعارف. القاهرة.
7- eatiat , muhsin , muhamadu. (1997 mi). atijahat alfani alhadithi. tabeat rabieatun. bayt almaerifati. alqahirati.
8-     موافى، جيهان. التجريب فى المدارس الفنية الحديثة وأثرة على إحكام البناء التصميمى. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التربية النوعية. جامعة المنصورة.
8- muafi , jihan. altajrib fi almadaris alfaniyat alhadithat wa'atharuha ealaa diq altasmim lilmabnaa. risalat majistir lam yatima nashruha. jawdat altaelim aljamieii. jamieat almansura.
9-     لالاند- أندرية. (1996م).  موسوعة لالاند الفلسفية. المجلد الثاني. منشورات عويدات بيروت.
9- lalandi- andirih. (1996 mi). mawsueat laland alfalsafiati. almujalad althaani. manshurat euaydat bayrut.
 
 
المراجع الأجنبيه:
10-  Danchev, Alex. (2005). Georges Braque: A Life. New York: Arcade Publishing.
11-  Fowler, H., W. and Allen, R., E. (eds.). (1990). "The Concise Oxford Dictionary of Current English"- 9th Edition- Oxford University Press- New York.
12-  Mai, James. (2012). "Juan Gris’ Compositional Symmetry Transformations" In Bridges Towson Conference Proc. 2012, eds. R. Bosch, D. McKenna, and R. Sarhangi, pp. 283-290.
13-  Mills, Christina Murdoch. (2009). Materiality as the Basis for the Aesthetic Experience in Contemporary Art. Graduate Student Theses, Dissertations, & Professional Papers.
14-  Miriam L. Smith. (2010). Michael West: Paintings from the Forties to the Eighties. Art Resource Group. New York.
15-  North, Wyatt. (2012). The life and Prayers of Saint Thomas Aquinas. Wyatt North Publishing, LLC.
16-  Whitefield, Sarah. (2000). Fauvism. Paris. The Burlington Magazine. Vol. (4), No. 1163, pp.121-123.
 
المواقع الإلكترونيه: