Philosophy of design thinking as a creative methodology for designing interactive advertising campaigns

Document Type : scientific articles

Authors

1 king Saud university

2 helwan university

Abstract

This study deals with design thinking as a creative methodology that aims to solve design problems and employ it to design and produce interactive advertising campaigns that serve the advertising goal. This study deals with four sections; the first section dealt with design thought's nature, emergence, stages, and importance. The second section reviewed instructiveness in advertising campaigns and the importance of interactive advertising campaigns for both the advertiser and the user. The third section discussed the creative strategy for designing advertising campaigns through design thinking, in which the creative methodology presented in designing interactive advertising campaigns through design thought. Finally, the fourth section included the analytical study that dealt with two interactive campaigns in Saudi Arabia, particularly the "Spirit of Saudi," the campaign of the Ministry of Tourism, and the ten-plus-year campaign of the "Shawarmer" Fast Food Company. The most important results of this study signified that the design of interactive advertising campaigns requires an organized methodology characterized by creativity and innovation to achieve the desired effect and goal. In addition, design thinking is a creative methodology that contributes to finding innovative approaches to designing interactive advertising campaigns. To sum up, the study suggests conducting more Arabic studies on design thinking as a creative approach applied in all fields. Further, adopting a creative strategy in employing design thinking to design interactive advertising campaigns in advertising agencies.

Keywords


  1. المراجع

    المراجع العربية:

    1-  أبو دنيا، سمر هاني السعيد. الإبداع في توظف الشخصية الإنسانية لتصميم العروض الإعلانية التفاعلية، المؤتمر العلمي الرابع لکلية الفنون التطبيقية، کلية الفنون التطبيقية - جامعة حلوان، ٢٠١٦م.

    1- 'abu dunya , samar hani alsaeid. altaaqat altatbiqiat , altaaqat altatbiqiat , altaaqat alshamsiat , almisahat , almisahat , almisahat , 100 mi.

    2-  الدليمي، عبدالرزاق. علوم الاتصال في القرن الحادي والعشرين، عمان، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، ٢٠١٥م.

    2- aldilimi , eabdalrazaaqi. eulum aliatisal fi alqarn alhadi waleishrin , eumaan , dar alyazurii aleilmiat lilnashr waltawzie , 2015 mi.

    3-  الحصري، طاهر، روح السعودية." يصعد بالسياحة والتسوق في زمن کورونا"، صحيفة عکاظ الالکترونية، تاريخ النشر٢٨-٧-٢٠٢٠ من: https://www.okaz.com.sa/economy/saudi/2034990

    3- alhasriu , tahir , ruh alsueudiati. "yasead bialsiyahat waltasawuq fi zaman kuruna" , sahifat eukaz alalkitruniat , tarikh alnashri28-7-2020 min:

    https://www.okaz.com.sa/economy/saudi/2034990

    4-  العنزي، سالم بن مزلوة مطر والعمري، عبدالعزيز بن غازي. فاعلية برنامج تدريبي قائم على التفکير التصميمي في تنمية مهارات التفکير الابداعي لدى الطلاب الموهوبين بمدينة تبوک، المجلة الدولية التربوية المتخصصة، مج ٦، ع٤، ٢٠١٧م.

    4- aleanziu , salim bin muzliwat matar waleumrii , eabdialeaziz bin ghazi. faeiliat barnamaj tadribiun qayim ealaa altafkir altasmimii fi tanmiat maharat altafkir alabdaeii ladaa altulaab almawhubin fi tabuk , almajalat alduwaliat altarbawiat almutakhasisat , maj 6 , e 4 , 2017 ma.

    5-  المعمر، سلطانة. تصميم استراتيجية ابتکارية للإعلان التفاعلي متعدد الحواس، رسالة دکتوراه، قسم الرسم والفنون، تخصص تصميم، جامعة جدة، ٢٠١٩م.

    5- almueamar , sultanatun. tasmim eamin aibtikariat lil'iielan altafaeulii mutaeadid alhawasi , risalat dukturah , qism alrasm walfunun , tukhasis tasmim jamieat jidat , 2019 ma.

    6-  بياري، حسن والفقيه، سليم.  أثر مستجدات العصر على الفکر التصميمي في العمارة، رسالة ماجستير، الجامعة الأردنية، الأردن. ٢٠٠٨م

    6- biari , hasan walfaqih , salim. 'athar mustajadaat aleasr alfikr al'iislamiu fi aleimarat , risalat majistir , aljamieat al'urduniyat , al'urduni. 2008 m

     

    7-  تومي، فضيلة. تکنولوجيا الاتصال- التفاعلية - وعلاقتها بالبحث العلمي في الجامعة الجزائرية، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، عدد خاص، الحاسوب وتکنولوجيا المعلومات في التعليم العالي، الجزائر، ٢٠١٣م.

    7- tumi, fadilatun. tiknulujia alaitisali- aleulum - aleulum alsihiyat, aljinsiat, aleulum fi aljamieat aljazayiriat, eadad khasun, tiknulujia almaelumat fi altaelim aleali, aljazayir, 2013 m.

    8-  رشـا عمـر محمـود عـودة. أثر إدارة تصميم العمليات على اتخاذ القرارات من خلال التفکير التصميمي (دراسة تطبيقية على المنظمات الأهلية المحلية في قطاع غزة)، رسالة ماجستير، جامعة الأزهر، غزة، ٢٠١٨م.

    8- rasha eumr mahamwd eawda. altafkir fi altafkir fi altafkir fi aleamaliaat al'iibdaeiat fi aleamaliaat aleaskariat fi ghazati) , risalat majistir , jamieat al'azhar , ghazat , 2018 ma.

    9-  سالم، ياسر محسن محمد فهمي محمد. استراتيجية تصميمية للإعلان المتکامل من خلال التقنيات التفاعلية، رسالة دکتوراه، جامعة حلوان، ٢٠١٧م.

    9- salim , yasir muhsin muhamad fahmi muhamad. astiratijiat tasmimiat lil'iielan almutakamil min khilal altaqniaat altafaeuliati, risalat dukturah, jamieat hulwan, 2017 ma.

    10-      عبدالحميد، شاکر.  الفنون البصرية وعبقرية الادراک، ط١، دار العين للنشر، القاهرة، ٢٠٠٧م.

    10- eabdalhamayd , shakiri. alfunun albasariat waeabqariat alaidirak , t 1 , dar aleayn lilnashr , alqahirat , 2007 mi.

    11-      شمس، شعبان ابو اليزيد.  الإعلان الإذاعي والتلفزيوني، الدار العربية للنشر والتوزيع، جمهورية مصر العربية، القاهرة، ٢٠١٣م.

    11- shams , shaeban abu alyazidi. al'iielan al'iidhaeiu waltuwniu , aldaar alearabiat lilnashr waltawzie , alqahirat , 2013 mi.

    12-      عابد، زهير عبداللطيف. مبادئ الإعلان، الأردن، عمّان، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، ٢٠١٤م.

    12- eabid , zuhayr eabdallatifi. mabadi al'iielan , al'urdunu , emman , dar alyazurii aleilmiat lilnashr waltawzie , 2014 mi.

    13-      إيناس محمود محمد، محمد محمود احمد شحاتة، إلهام رشدي شطا. الأساليب التفاعلية الإلکترونية ودورها في تصميم الإعلان التفاعلي، مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية عدد١١ ج٢، ٢٠١٨م.

    13- 'iinas mahmud muhamad , muhamad mahmud aihmad shahatat , 'iilham rushdi shataa. tasmim al'iielan altafaeulii , majalat aleimarat walfunun waleulum al'iinsaniat eadad 11 j 2 , 2018 ma.

    14-      عامر، وسام محسب محمد. الإعلان التفاعلي في مجلات الأطفال ودوره في تنمية القدرات الإبداعية لطفل المرحلة الابتدائية، رسالة ماجستير، جامعة حلوان، القاهرة، ٢٠١٥م.

    14- eamir , wisam mihsab muhamad. al'iielan altafaeuliu fi majalaat al'atfal wadawrih fi tanmiat alqudrat al'iibdaeiat litifl almarhalat alaibtidayiyat , risalat majistir , jamieat hulwan , alqahirat , 2015 ma.

    15-      نور، محمد. ١٢٨ مليار ريال انفاق السياحة الداخلية عبر ٦٠ مليون رحلة، صحيفة الوطن، من موقع: https://www.alwatan.com.sa/article/1017032، تاريخ النشر: ٢٣-٧-٢٠١٩م تاريخ الاطلاع ٢٨-٢-٢٠٢١م، ٢٠١٩م.

    15- nur , muhamadu. 128 milyar rial ainfaq alsiyahat aldaakhiliat eabr 60 milyun rihlat , sahifat alwatan , min mawqie: https://www.alwatan.com.sa/article/1017032 , tarikh: 23-7-2019 tarikh alaitilae 28-202021 , 2019 m .

    16-      نصر، حسني، مقدمة في الاتصال الجماهيري (المداخل والوسائل)، دار الفلاح للنشر والتوزيع، ٢٠٠٩م.

    16- nasr , husni , muqadimat fi aliatisal aljamahirii (almadakhil walwasayili) , dar alfalah lilnashr waltawzie , 2009 m.

     

     

    المراجع الإنجليزية:

    1. Anderson, Elena R. Next-Generation Campaign Management: How Campaign Management Will Evolve To Enable Interactive Marketing, Journal Of Direct, Data And Digital Marketing Practice, Https://Link.Springer.Com/Article/10.1057/Dddmp.2008.46, 2008s
    2. Beckman, S., & Barry, M. Innovation As A Learning Process: Embedding Design Thinking, (Unpublished Master Thesis) School Of Business, University Of California, 50(1), P25-56, 2007s.
    3. Gray, Colin M & Siegel, Martin A. Sketching Design Thinking: Representations Of Design In Education And Practice, 2nd International Conference For Design Education Researchers, Oslo, 14–17 May 2013s.
    4. Hasso Plattner. An Introduction To Design Thinking Process Guide [Web Log Post]. Retrieved From Https://Dschool-Old. Stanford. Edu/Sandbox/Groups/ Designresources/ Wiki/36873/Attachments /74b3d/ Modeguide BOOT CAMP 2010L.Pdf, Hasso Plattner, Institute Of Design At Stanford, 2010s.
    5. Lee, Sian Huxtable.  Design Thinking A Critical Review, Reflection And Analysis Of Design Thinking, [Web Log Post]. Retrieved From Https://Blog.Prototypr.Io/Design-Thinking-Cb6b14a1ad31, 2018s.
    6. Montenegro, Daymette. The History Of Advertising, University Of Matanzas "Camilo Cienfuegos", 2017s.
    7. Richards, Jef And Logan, Kelty And Daugherty, Terry. Advertising History, Encyclopedia Of Journalism, Christopher H. Sterling, Editor Sage Publications, Thousand Oaks, CA, 2009s.
    8. Roterberg ,Christian Mueller. Handbook Of Design Thinking Tips & Tools For How To Design Thinking, [Web Log Post]. Retrieved From Https://Www.Researchgate.Net/Publication/329310644, 2018s