The role of advertising in bringing about a state of happiness for the recipient.

Document Type : scientific articles

Author

Lecturer in advertising department, Faculty of Applied Arts - Damietta University

Abstract

The research deals with the effective role of the advertisement, its relationship with the recipient's self and the general mood of it, and then his acceptance or approval of the advertising message presented, as the advertisement is considered today in this age in which we live now with the crowding of ads that besiege us daily in the tens, but sometimes in hundreds, whether on the streets and roads or in cafes or television Or social media from Facebook, Instagram, YouTube, or other various means that follow us everywhere .. The advertisement has become a part of society, and even contributes significantly to the formation of societal values and the behavior of individuals and the way they behave and deal, and it has even reached the mood of the recipient as a result of those numbers The enormous amount to which the individual is exposed daily.
There is no doubt that a person is always looking for what causes him comfort, happiness, joy and hope, and is always averse to what causes him distress and pain or a feeling of gloom, sadness, fear or anxiety .. Therefore, addressing the recipient using bright colors and messages that implicitly convey a sense of hope, comfort, happiness and reassurance attracts the recipient today

Keywords


الـمـراجـــع
أولاً : المراجع العربية :
1-     أحمد - التيبوغرافيا ودورها في إثراء الشکل في تصميم الإعلان- مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية – 2021م.
1- 'ahmad - altibughrafya wadawruha fi 'iithra' alshakl fi tasmim al'iielani- majalat aleimarat walfunun waleulum al'iinsaniat - 2021 ma.
2-     أحمد عزت راجح- أصول علم النفس - دار المعارف - ط13 - القاهرة - 2008م .
2- 'ahmad eizat rajih- 'usul eilm alnafs - dar almaearif - t 13 - alqahirat - 2008 mi.
3-     أحمد مستجير- علم اسمه الضحک - سلسلة أقرا - دار المعارف - ط2 - القاهرة - 2008م .
3- 'ahmad mustajiri- ealm asmuh aldahik - silsilat 'aqaran - dar almaearif - t 2 - alqahirat - 2008 mi.
4-     إسماعيل عبدالفتاح عبدالکافي - الفکاهة والألوان - هبة النيل للنشر والتوزيع - دار الکتب المصرية - الجيزة - 2011م
4- 'iismaeil eabdalfataah eabdalkafi - alfukahat wal'alwan - hibat alniyl lilnashr waltawzie - dar alkutub almisriat - aljizat - 2011 m
5-     آن حمدى أحمد عبد الرحمن- تأثير المزج بين الصور الفوتوغرافية والرسوم فى الإعلان المطبوع - رسالة ماجستير -  قسم الإعلان - کلية الفنون التطبيقية - جامعة حلوان - 2013م .
5- an hamdaa 'ahmad eabd alrahman- tathir almazj bayn alsuwar walrusum fi al'iielan almatbue - risalat majistir - qism al'iielan - kuliyat alfunun altatbiqiat - jamieat hulwan - 2013 ma.
6-     إيمان صلاح الدين – أسس تصميم الإعلان المطبوع بين النظرية والتطبيق- دار النهضة العربية-2005م
6- 'iiman salah aldiyn - 'asus tasmim al'iielan almatbue bayn alnazariat waltatbiqi- dar alnahdat alearabiat -2005 m
7-     بشير عباس العلاق، على محمد رباعية - الترويج والإعلان التجاري - دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع- عمان- الأردن - 2010م .
7- bashir eabaas alealaq , ealaa muhamad sabe - wal'iielan altijariu altijariu - dar alyazurii aleilmiat lilnashr waltawziei- eaman- al'urduni - 2010 mi.
8-     جو هانز ايتيتن - التصميم والشکل - هلا للنشر والتوزيع - ط1- الجيزة - 2002م .
8- ju hanz ayititin - altasmim walshakl - hala lilnashr waltawzie - ta1- aljizat - 2002 mi.
9-     خلود غيث ، معتصم عزمي الکرابلية : "مبادىء التصميم الفنى " ، مکتبة المجتمع العربى للنشر والتوزيع ، عمان ، الطبعة الأولى21 - 2008م .
9- khulud ghayth , muetasim eazmay alkarabiliati: "mubadaa' altasmim alfunaa" , maktabat almujtamae aleurbaa lilnashr waltawzie , eamaan , altabeat al'uwlaa 21 - 2008 mi.
10- رشا هران، عبيرمصطفى ، فاتن أبو الوفا - توظيف فلسفة التعاطف في تصميم الإعلان- مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية - 2021م .
10- rasha hran , eabirmistfaa , fatin 'abu alwafa - tawzif falsafat altaeatuf fi tasmim al'iielani- majalat aleimarat walfunun waleulum al'iinsaniat - 2021 ma.
11- شاکر عبد الحميد - الفکاهة والضحک - (رؤية جديدة) عالم المعرفة - المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب - الکويت - 2003م .
11- shakir eabd alhumid - alfukahat waldahik - (ruyat jadidatun) ealam almaerifat - almajlis alwataniu lilthaqafat walfunun waladab - alkuayt - 2003 mi.
12- علياء عبد السلام عبد اللطيف - الفانتازيا فى الإعلان- رسالة الدکتوراه - قسم  الإعلان - کلية الفنون التطبيقية- جامعة حلوان - 2012م .
12- ealya' eabd alsalam eabd allatif - alfantazya faa al'iielani- risalat aldukturah - qism al'iielan - kuliyat alfunun altatbiqiati- jamieat hulwan - 2012 ma.
 
ثانياً : المراجع الأجنبية :
13-  Bovée, C.L. Contemporary Advertising. William F. Arens, 1992 .
14-  Charles s` Gulas and marc G .weinberger-humor in advertising” comprehensive  analysis” – M-E-sharpe armonk, New York, London, England-2006.
15-  Dillard, J. P., & Peck, E. (2000). Affect and persuasion: Emotional responses to public service announcements. Communication Research.
16-  Elizabeth Resnick: Design for communication, john wiley aSons, inc, 2003.
17-  Feofanov, O. 2004. Tutorial: “ADVERTISING. NEW TECHNOLOGIES IN RUSSIA”. Available: http://evartist.narod.ru/text3/11.htm. Accessed 2000.
18-  Geraled Brommer : Careers in art , An illustrated guide , Davis Publications , U.S.A , 1999
19-  Rod martin- the psychology of Humor, an integrative Approach Elsevier Academic, California. Uk- 2007.
ثالثاً : المواقع  الإلکترونية :
20-   http:// www.pinterest .co.uk                                16- http://theinspirationroom.com
17- http://www. Google.com /search              18- http://www.adsoftheworld.com
19- http://www.coloribus.com                                    20- http://www.creativedawards.vom
21- http://www.desiderataestates.com                       22- http://www.dreamworks.wikia.com
23- http://www.fanpop.com                                       24- http://www.funnyplace.org/ printed
25- http://www.klonblog.com                         26- http://www.logoland.com
27- http://www.marefa.org                                         28- http:www.ra2ed.com
29- www.Linkedin.com/pulse/0/0D8