The symbolism of the movie Al-Aragoz and its role in consolidating the values of Egyptian society(Analytical documentation study)

Document Type : scientific articles

Author

academy of art

Abstract

We can say that the frame or the image is the first unit in the film clip or the first component of the language structure or film format; It expresses the connotations and symbols through what it contains; It is the first unit to influence and persuade the viewer; This role depends on the good choice of place and time and artistic creativity in photography, directing and montage, all of which are factors that affect, especially if they carry the idea and support it and move the complex of the event to development, meaning that the cadre and its implications is considered the first unit in the formation of the cinematic sentence and it determines the internal movement of meanings according The nature of the subject, and there are several considerations that must be taken into account when composing the different scenes; It is one of the elements that make up the text and one of the elements that give the logical structure of the film in the sequence of shots and different scenes

Keywords


  1. المراجع :

    اولا: المراجع العربية

    1. فولتون، ألبرت: السينما آلة وفن، ترجمة: صلاح عز الدين، فؤاد کامل، مکتبة مصر، القاهرة، 1962

    1. fultun , 'albirti: alsiynma alat wafan , tarjamatu: salah eiz aldiyn , fuad kamil , almaktabat almisriat , alqahirat , 1962.

    1. تشادويک، تشارلز: الرمزية، ترجمة: نسيم إبراهيم يوسف، الهيئة المصرية العامة للکتاب، القاهرة، 1992

    2. tshaduik , tsharliz: alramziat , tarjamatu: nasim 'iibrahim yusif , alhayyat aleamat lilkitab , alqahirat , 1992

    1. أبو العلا، عصام: المسرحية العربية " الحقيقة التاريخية والزيف الفني، الهيئة المصرية العامة للکتاب، القاهرة، 2007

    3. 'abu aleula , eisami: almasrahiat alearabia "alwaqayie walzayf alfaniyu , alhayyat aleamat lilkitab , alqahirat , 2007

    1. الکامل، فرج: تأثير وسائل الاتصال الأسس النفسية والاجتماعية، دار الفکر العربي الطبعة الأولى ، 1985

    4. alkamil , faraj: tathir wasayil aliatisal al'usus alnafsiat waliajtimaeiat , dar alfikr alearabii altabeat al'uwlaa ، 1985

    1. فتوح أحمد، محمد: الرمز والرمزية في الشعر المعاصر، دار المعارف، القاهرة، 1976

    5. fatuh 'ahmad , muhamadu: alramz walramziat fi alshier almueasir , dar almaearif , alqahirat , 1976

    1. السويفى ، مختار : خيال الظل والعرائس في العالم ، دار الکاتب العربي ، القاهرة ، 1967

    6. alsuwayfaa , mukhtaru: khayal alzili walearayis fi alealam , dar alkatib alearabii , alqahirat , 1967

    1. حقي، مصطفى: التذوق الفني والسينما، دار غريب للطباعة، القاهرة، 1995

    7. haqiy , mustafaa: altadhawuq alfaniyu walsiynima , dar gharib liltibaeat , alqahirat , 1995

    1. محرم، مصطفى: مدخل إلى النقد السينمائي، المکتبة السينمائية، الهيئة المصرية العامة للکتاب، مکتبة الأسرة، القاهرة، 2000

    8. muharam , mustafaa: madkhal 'iilaa alnaqd alsiynamayiyi , almaktabat alsiynamayiyat , alhayyat almisriat aleamat lilkitab , maktabat al'usrat , alqahirat , 2000

    1. بهجت، نبيل: الاراجوز المصري، المجلس الاعلى للثقافة، وزارة الثقافة، 2021

    9. bahjat , nabil: alarajuz almisriu , almajlis alaelaa lilthaqafat , wizarat althaqafat , 2021

    10- البطريق، نسمة: الدلالة في السينما والتليفزيون في عصر العولمة، دار غريب، القاهرة، 2004

    10- albatariq , nasamatu: aldilalat fi alsiynima waltilifizyun easr aleawlamat , dar gharib , alqahirat , 2004

     

    ثانيا : المراجع الاجنبية

    1- S, Dowining, and Bazargan: Image and Ideology in Modern Postmodern Discourse. N.Y.: Stat Univ. of N.Y. ,1991

    2- B. Adams, William: Hand book of Motion Picture Production, Willy interscience Publication, New York 1977.

    3- D., Hoffman, Visual intelligence, How we Create what we see, London, W.W.Norton Company, 1998.

    ثالثا: مواقع الانترنت

    1- خليفة، مؤمن: نبيل بهجت: صانع الفرح، بدون اقنعة، 21 ديسمبر 2019،

    https://akhbarelyom.com/news/newdetails/2968538/1/%D9%86%D8%A8%D9%8A%D9%84%D8%A8%D9%87%D8%AC%D8%AA-%D8%B5%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%B1%D8%AD

    2- عبد الوهاب، محمد: الأراجوز فن انفرد به الفراعنة وتحول لمصدر بهجة للمصريين، جريد مبتدا،  1/12/2020، https://www.mobtada.com/details/993428

    -http\\minerve.org\index.php 3