Reviving the symbols of the Libyan folk heritage and using them in digital wall sculpture

Document Type : scientific articles

Authors

1 Professor Doctor of Sculpture Department, Faculty of the Applied Arts, Helwan

2 Lecturer in, Faculty of the Applied Arts, Helwan University

3 Freelance Designer

Abstract

As far as collective memory of the past plays a significant role in creating the sense of belonging to any communities among their people, popular symbols practically exercise their power in the process of making the Identity in which symbols are chosen to be its representation., and Libyan heritage is known to be a result of many special features that add prominence to its cultural aspects, it carries magnificent aesthetic values and visual forms , The Libyan society suffered from multi-cultural fluctuations that impose different cultural realities but could not cause changes in its popular culture because the Libyan popular sculptor attempts to express historical dimensions,
heritage and cultural privacy distinctively, especially when cultural boundaries seem to no longer exist., and because of  the war that is happening on the land of Libya , we need to stick to heritage and one’s original identity has become essential. Therefore, the Libyan sculptor must understand
the dimensions and concepts of Digital technology sustaining our heritage. Here, one we must refer to the
importance of emphasizing to the sculptor designer the need to remain consistent with features of the traditional in the
formation of Reviving the symbols of the Libyan folk heritage and to create a balance between heritage and modernity.
Whereas wall sculpture was one of the methods of preserving the Libyan folk heritage since ancient time , The invasion of digital technology into our daily lives in the age of modern technology, especially computers, is an essential irresistible matter. Therefore, it has become necessary to review its use and examine its effects on in digital wall sculpture. The use of such technologies in the designing process adds a new dimension to the wall sculpture, which enables the Libyan sculptor to materialize his ideas that are not fully expressed. However, the challenge enables us to hold on to our human identity and not allow the technology to distance the Libyan sculptor from performing his original role, which is the Preserving the identity and preserving the symbols of the folk heritage.

Keywords


  1. المراجع

     أولاً : المراجع العربية :

    1. ابوشوشة  ، عبد الحکيم رمضان . (2014) .القيم المعمارية و الزخرفية و التاريخية للمساجد فى مدينة الزاوية ( 1551 – 1911م ) ، المرکز الوطنى للمحفوظات و الدراسات التاريخية ، طرابلس ، ص 362..

    Abu Shusha, Abdul Hakim Ramadan. (2014), Al Qiam Al m’maria w al zokhrofia w al tarekhia ll masajed fe madinat al zawya (1551-1911 AD), Al markaz alwatny ll mahfozat w al derasat al tarekhya , Trabols, p. 362.

    1. الجريان ، ندى بنت سعود بن سعد .(2013 ) . " رؤية معاصرة لفن الجداريات فى ضوء التقنية الرقمية" ، رسالة ماجستير ، کلية التربية ، جامعة أم القرى ، السعودية ، ص 4.

    Al garian, Nada bint Saud bin Saad. (2013). Roia mo’asera l Fan al gedariat fe doo al teknia al rakmia, resalt majester, koliat al  trbya, Gam’at Umm Al-Qura, Saudia, p. 4

    1. السعيد ، دعاء جمال محمد .(2019 ) . " النحت بين الواقع الإفتراضى و فلسفة النحات المعاصر ، رسالة دکتوراه ، کلية الفنون التطبيقية ، جامعة دمياط ، ص 78.

    Al-Saeed, Doaa Jamal Muhammad. (2019). Al naht bayn al wake’ Al eftrady wa flsaft al nahat al mo’aser , Resalet doctora, koliat al fnon al tatbikia  Gam’at Domiat, p. 78

     

    1. العايد ، أمانى ناصر .(2010 ) . ، مفهوم الفن الرقمى و دوره فى رفع مستوى التعبير الفنى عند الفنان التشکيلى السعودى ، رسالة ماجستير ، کلية التربية ، جامعة الملک سعود ، ص16.

    Al-Ayed, Amani Nasser. (2010). Mafhom al fan al rakme w doro fe raf’ mostawa al ta’beer al fany, resalt majester, koliat al  trbya, Gam’at, AL malek Saud, p. 16.

    1. الفيتورى ، لؤى عبد الحميد . ( ديسمبر 2018 ) . ، " الأشکال الزخرفية و دلالتها فى البيت الليبى القديم " ، مجلة جامعة صبراته العلمية ، العدد الرابع ، ص147.

    Al-Fitouri, Louai Abdel-Hamid. (December 2018). , “Al ashkal al zokhrofya w dlaltha fe al bait al libye al kadeem,”Majalet  Gam’at Sabratha Al’elmya, No. 4, p. 147.

    1. بخيت ، سامى . ( 2013). " زخارف الحرف الشعبية المصرية بين التراث و المعاصرة " ، الهيئة المصرية العامة للکتاب ، القاهرة ،  ص 37.

    Bakhit, Sami. (2013). "Zakharef al heraf al sha’bia al masria byn al toras w al mo’sara”, Al hayaa al masria al  ’ma ll ketab , al kahera, p. 37.

    1. بشنة ، عمران (21 يوليو 2020 ) . " شجرة الزيتون فى التراث الليبى " ، مجلة الموروث الشعبى الإلکترونية ، مملکة البحرين

     Bashnah, Amran (July 21, 2020). "shagaret al zaiton fe al toras al libee", Majalet al mawros al shbee , Mamlaket al Bahrain

    1. حسين ، مروان عبد الله . (2009 ). " تعويض الأجزاء المفقودة فى المنحوتات الحجرية الأثرية بإستخدام تقنيات النحت الرقمى ، رسالة دکتوراه ، کلية الفنون التطبيقية ، جامعة حلوان ، ص75 ، 80.

    Hussein, Marwan Abdullah. (2009).  “ Ta’weed al agza al mfkoda fe al manhotat al hagria al as aria bestkhdam tekniat al naht al rakme,  Resalet doctora, koliat al fnon al tatbikia  Gam’at Helwan, pp. 75, 80.

    1. سالم ، أحمد سليم . (1998 ) . " أثر استخدام التصوير الجدارى فوق الملاط الطين فى تجميل قرية کلابشة بالنوبة " ، رسالة ماجستير ، کلية الفنون الجميلة ، جامعة حلوان ، ص1

    Salem, Ahmed Salim. (1998). "asr estekhdam al tasweer al gedare fawk mlat al teen fe tagmeel kariat Kalabsha b al Nubia", , resalt majester, koliat al fnon al gamela, Gam’at Helwan, p. 1

    10.عبد العظيم ، حنان سمير. ( 2015 ) . " صياغة معاصرة للرموز الشعبية العربية فى مجال الرسم الإلکترونى " ، مجلة الفنون و العلوم التطبيقية ، کلية الفنون التطبيقية ، جامعة دمياط ، العدد 2 ،  ص223.

    Abdel Azim, Hanan Samir. (2015). “Seyagha mo’asera ll romoz al shabiaa   al ’rabia fe majal al rasm al elktroni , Majalet al fnon w al’olom al tatbekya ,  koliat al fnon al tatbikia  Gam’at Domiate, Issue 2, p. 223.

    11.عبد الله ، عزة أحمد محمد .( أبريل 2018 ). رؤية مستحدثة لبعض الرموز الشعبية و توظيفها لإثراء المعلقات المطرزة ، مجلة امسيا ، جمعية إمسيا التربية عن طريق الفن ، ص 173.

    Abdullah, Azza Ahmed Mohamed (April 2018). , roya mosthdasa lbaad al rmoz al shbia wa tawzefha l esraa al mo’alkat al motraza , majalt amsia m gam’at amsia al tarbia’an tareek al fan  . p. 173.

    ثانياً : المراجع الأجنبية :

    1. Blanch, Renaud & Domminique, Jean. (2004). “Non Realistic Haptic Feedback for Virtual Sculpture , Pen Gun Books , London m p: 11.
    2. Clottes, J ,( 2008). ,  World Rock Art , 1st Ed., the getty conservation institute, los angels, 2002, p: 40.
    3. De la flor ,Mike & Mongeon, Bridgette. (2010) “Digital Sculpting with mudbox” Focall Press, U.S.A., p: 5.
    4. Sadaka.J (1989), Symbols and Rituals Studies in Old Mythologies , riad el- rayyes books , London , p : 18.

     

    ثالثاً : مواقع الإنترنت  ) الصور ) :

    1. https://culturalcouncilofbaniwalid.wordpress.com/
    2. https://igetintopc.com/autodesk-mudbox-2017-free-download /
    3. https://twitter.com/libyanhistory/status
    4. http://alwasat.ly/news/art-culture/32051
    5. https://in.pinterest.com/?show_error=true