الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلاميةمجلة التراث والتصميم2735-50711120210201Traditional folk medicine Between the mechanism of functional practice and the rooting of the principle of cultural identity
A study in the origins of traditional healing practices in Algerian societyالطب الشعبي التقليدي بين آلية الممارسة الوظيفية وتأصيل لمبدأ الهوية الثقافية دراسة في أصول الممارسات العلاجية التقليدية في المجتمع الجزائري11114256010.21608/jsos.2021.142560ARبديرمحمدقسم الفنون، کلية الآداب واللغات، جامعة أبو بکر بلقايد، تلمسان، الجزائربلبشيرعبد الرزاققسم الفنون، کلية الآداب واللغات، جامعة أبو بکر بلقايد، تلمسان، الجزائرJournal Article20200907<strong>Abstract</strong>: <br />This study aims at introducing the local cultural heritage through popular healing practices in Algeria, It depends on the nature of the social and economic changes taking place in society and people's beliefs about the methods they use in order to heal, Recalls what is a therapeutic method in which forms of folk remedies are practiced, whether physical or natural remedies related to the folk medicine, to include the principle of cultural identity in a sense a number of values and standards, and constitute culture the human being and his knowledge in a number of different fields, this knowledge and awareness of the issues surrounding him in society, represent the intellectual and cognitive heritage of him. <br /><strong>This research study seeks to:</strong> <br />1- Detection and monitoring of traditional folk medicine forms in Algeria. <br />2- Finding out the most important local traditional healing practices that are rooted in the principle of cultural identity. <br />3- Explain the status of medical tourism in preserving the nature of the local folklore. <br />4- To uncover methods of intellectual efficiency and field practices that would enhance the cognitive and cultural interaction within the Algerian society.<strong>الملخص</strong><strong>:</strong><br /> تروم هذه الدراسة إلى التعريف بالموروث الثقافي المحلي عبر الممارسات العلاجية الشعبية في الجزائر، الأمر مرهون بطبيعة التغيـرات الاجتماعية والاقتصادية التي تحدث في المجتمع ومعتقدات الناس حول الأساليب التي يستخدمونها في طلب الشفاء، کون الطب الشعبي من المواضيع التي تطرق لها علماء الأنثروبولوجيا کظاهرة علمية وموروثا ثقافيا، يعيد إستحضار ما هو أسلوب علاجي تمارس فيها أشکال من العلاجات الشعبية، سواء تعلق الأمر بالعلاجات ذو الطابع المادي أو الطبيعي ذات علاقة بالطبابة الشعبية، ليتضمن مبدأ الهوية الثقافية في معناه عددا من القيم والمعايير، وتشکل ثقافة الإنسان ومدى معرفته في عدد من المجالات المختلفة، هذا لإلمامه ووعيه بالقضايا المحيطة به في المجتمع تمثل التراث الفکري والمعرفي له.<br /> <strong>تسعى هذه الدراسة البحثية إلى</strong><strong>:</strong><br /> <br /> الکشف ورصد أشکال الطب الشعبي التقليدي في الجزائر.<br /> الوقوف على أهم الممارسات العلاجية التقليدية المحلية التي تأصل لمبدأ الهوية الثقافية.<br /> تبيان مکانة السياحة العلاجية في الحفاظ على طبيعة الموروث الشعبي المحلي.<br /> الکشف عن أساليب النجاعة الفکرية والممارسات الميدانية التي من شأنها أن تعزز من التداخل المعرفي والثقافي داخل المجتمع الجزائري.https://jsos.journals.ekb.eg/article_142560_d595cb8678e37f8098d6b0af742ced8d.pdfالجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلاميةمجلة التراث والتصميم2735-50711120210201Artistic heritage and tourism industryالتراث الفني وصناعة السياحة122514256310.21608/jsos.2021.142563ARخالديمحمدأستاذ التعليم العالي بقسم الفنون، کلية الآداب واللغات، جامعة أبو بکر بلقايد، تلمسان، الجزائربن عزةأحمدأستاذ التربية الفنية وطالب دکتورالي بقسم الفنون، کلية الآداب واللغات، جامعة أبو بکر بلقايد، تلمسان، الجزائرJournal Article20200903<strong>Abstract:</strong> <br />The modern world, the world of the 21st century with its technology and haste have begun to discover heritage again, and recognizes the need to build on the past to better understand the present and make a good preparation for the future, and humanity needs its heritage, which has been implicitly revived, and calls on international and international organizations to preserve all that has been embodied in the culture of the community in certain periods , and combines a built spiritual and aesthetic value, in addition to being a tangible reality imposed on acceptance and respect. Cultural heritage must be seen as an important factor, which cannot be ignored in the process of revitalization of tourism, whether natural or human, especially cultural, because it is no longer limited to historical wealth, but which has introduced elements and sources with the aim of diversifying tourism products such as seasons, events , festivals and so on, from the point of view of the cultural subjectivity of each society, and among the future bets of arab states in particular seeking to implement a comprehensive strategy and restore the consideration of cultural tourism, which remains untapped. Despite its great human and natural wealth, and archaeological and historical cities, it can help to improve the image of its countries through institutions active in the tourism and culture sector.<strong>الملخص:</strong><br /> إن العالم الحديث، عالم القرن الواحد والعشرين بتقنيته واستعجاله بدا يکتشف التراث من جديد، ويعترف بضرورة الاعتماد على الماضي من أجل فهم أحسن للحاضر ومنه القيام بتحضير جيد لبناء المستقبل، والإنسانية بحاجة إلى تراثها ذاک الذي راحت تحيى به ضمنيا، وتنادي المنظمات العالمية والدولية للحفاظ على کل ما تم تجسيده عن ثقافة الجماعة في حقب معينة، ويجمع في ثناياه القيمة الروحية والجمالية، بالإضافة إلى کونه حقيقة مادية ملموسة فرضت قبولها واحترامها، فالتراث حق مشروط للجميع، وهو الذي يمتلک جوانب عديدة، کالحفريات والآثار التاريخية، الايکولوجية، الثقافية وغيرها، وعليه ينبغي النظر إليه کعامل هام، لا يمکن تجاهله في عملية تنشيط السياحة، سواء من جانبها الطبيعي أو البشري ولاسيما الثقافي، إذ لم تعُد مقتصرة على الثروات التاريخية فقط، وإنما أدخلت عليها عناصر ومصادر بهدف تنويع المنتج السياحي کالمواسم والتظاهرات والمهرجانات ونحو ذلک، من منطلق الذاتية الثقافية الخاصة بکل مجتمع، ومن بين الرهانات المستقبلية للدول العربية على وجه الخصوص تسعى إلى تنفيذ استراتيجية شاملة وإعادة الاعتبار للسياحة الثقافية، التي تبقى غير مستغلة على الرغم من توفرها على ثروة هائلة بشرية وطبيعية، ومن مدن الأثرية والتاريخية، التي يمکن أن تساهم في تحسين صورة بلدانها من طرف المؤسسات الناشطة في قطاع السياحة والثقافة.<br /> من هنا تنشأ الاشکالية التي تبحث في الصناعة الأسرع نموا في اقتصاديات الدول، وکيف أصبحت السياحة حاليا صناعة قائمة بذاتها، تمد أواصر المزج الثقافي مع الشعوب، من خلال الفنون الأدائية منها والقولية، لترقية السياحة وطرق استثمارها في المشاريع السياحية؟؟.https://jsos.journals.ekb.eg/article_142563_c483cfb9f0252ec1d76aca0826c420ca.pdfالجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلاميةمجلة التراث والتصميم2735-50711120210201The role of cultural and educational bodies, institutions and organizations in preserving heritage and asserting artistic identityدور الهيئات والمؤسسات والمنظمات الثقافية والتعليمية في الحفاظ على التراث وتأکيد الهوية الفنية263414268110.21608/jsos.2021.142681ARسيفالجابريأستاذ الثقافة – الجامعة الکندية - الإمارات العربية المتحدةJournal Article20200914Our identity reflects our present and our future. This is what makes us proud and proud of it in any international forum. It is nothing but the product of our heritage and our rich cultural heritage, including the illumination of intellectual, popular and material wealth. <br />Unnamed: A group of friends of a new origin; It is also about the future of humanity. As the United Arab Emirates has become from South America. <br />The question in this research lies in how to devise the concept of cultural unity to protect society from the tourism community through education and heritage culture, its identity so that it can benefit the community. <br /><strong>Research topic:</strong> <br />Renewal of joint work between civil society institutions Joint community joint civil society participating in joint work on civil society society. <br /><strong>Research axes:</strong> <br />It contains three axes, namely: <br />The first axis: the importance of working on creating a system of cultural unity. <br />The second axis: renewing the joint work to build a structure to protect the heritage. <br />The third axis: the UAE's strategy to highlight and evoke its past and protect its cultural heritage. <br /><strong>research importance:</strong> <br />The position of the UAE in preserving the tangible heritage and the state of the United Arab Emirates and the participation in this strategy, and instilling the values of authenticity in social life, and the race of children in this heritage and culture.هويتنا الحالية تعکس حاضرنا ومستقبلنا، هذا ما يجعلنا شامخين معتزين بها في أي محفل دولي، فما هي إلا نتاج تراثنا وإرثنا الحضاري الغني بما فيه من ثراء فکري وشعبي ومادي.<br /> إن الله تعالى أکرمنا بحضارة غنية ضاربة جذورها في عمق التاريخ، ولم تؤثر هذه الحضارة على مستقبلنا فحسب؛ بل أيضًا على مستقبل البشرية جمعاء؛ إذ أن دولة الإمارات العربية المتحدة أمست من أهم دول العالم وأکثرها تأثيرًا من ناحية الاقتصاد والسياحية بل وأيضًا في نشر ثقافة السلام والمحبة والإنسانية، وأصبحت إحدى منابر نشر الثقافة والعلم إلى کل أصقاع الأرض<sup>(<sup>[i]</sup>)</sup>.<br /> <strong>والسؤال</strong> في هذا البحث <strong>يکمن في کيفية ابتکار منظومة الوحدة الثقافية لحماية هويتنا الفنية</strong> من خلال تسخير الجهات المعنية بالتعليم والثقافة لحماية التراث وتأکيد هويته ليعود نفعه على المجتمع.<br /> <strong>موضوع البحث :</strong><br /> تجديد العمل المشترک بين المؤسسات الحکومية ومؤسسات المجتمع المدني للعمل المشترک على بناء هيکل هام يتحمل مسؤولية حماية التراث ونشر رسالتنا الإنسانية لتظهر هويتنا بأجمل صورة کما عهدناها دومًا.<br /> <strong>محاور البحث : </strong><br /> يحتوي البحث على ثلاثة محاور وهي :<br /> <strong>المحور الأول</strong>: أهمية العمل على ابتکار منظومة وحدة ثقافية .<br /> <strong>المحور الثاني</strong> : تجديد العمل المشترک لبناء هيکل لحماية ونشر التراث .<br /> <strong>المحور الثالث</strong> : استراتيجية الإمارات في إبراز تراثها واستحضار ماضيها وحماية موروثها الثقافي.<br /> <strong>أهمية البحث : </strong><br /> استراتيجية الإمارات في حفظ التراث المادي والثقافي لدولة الإمارات العربية المتحدة وإشراک المجتمع في هذه الاستراتيجية ، وغرس قيم الأصالة في الحياة الاجتماعية، وتعريف الأبناء بهذا الموروث المادي والثقافي .<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> <strong>(</strong><strong><strong>[i]</strong></strong><strong>) انظر : الحمداني. طارق نافع. تاريخ الخليج العربي ومصادره في العصر الحديث . محمد توهيل اسعيد، د. يوسف محمد شراب، مجتمع الإمارات، الأصالة والمعاصرة، مکتبة الفلاح للنشر والتوزيع، 2009</strong><strong>. </strong>https://jsos.journals.ekb.eg/article_142681_a41b1688ebfc899fa38c6d8363ed85d3.pdfالجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلاميةمجلة التراث والتصميم2735-50711120210201Employing the heritage and the folk tale in the Algerian theater Abdul Rahman Kaki was born as a modelتوظيف التراث والحکاية الشعبية في المسرح الجزائري عبد الرحمن ولد کاکي أنموذجا354614273210.21608/jsos.2021.142732ARصالحبوالشعورأستاذ محاضر أ قسم الفنون – کلية الآداب واللغات – جامعة أبي بکر بلقايد – تلمسان – الجزائر.سوالميالحبيبأستاذ محاضر أ قسم الفنون – کلية الآداب واللغات – جامعة أبي بکر بلقايد – تلمسان – الجزائر.Journal Article20200916This research paper is concerned with the employment of heritage and the folk tale in the Algerian theater, which was inspired by its dramatic themes and ideas from a source that is the mainstay of any art. Heritage is the source of theatrical creativity. The theater arose depending on the heritage, whether popular, historical or mythological, which made it a primary source to which the writers were connected to the theater and derived from it the themes of their plays, as the issue of heritage is a fundamental issue in our contemporary Algerian and Arab existence, because it is still in our thought and the nature of our view of life and a source of creativity And civilized activity in human life <br />Algerian researchers and theater men in Algeria believe that the return to the search for the heritage content of theater and the inspiration of heritage and popular expressions in it began with the beginnings of Algerian theater, but that content was placed in a Western template, which led to a complete separation between form and content. Folklore is rich in its various elements, and is varied in its rich contents in the heritage material and topics. It is, in turn, classified into four elements: folk beliefs, folk customs, folk arts and folk literatureتهتم هذه الورقة البحثية بتوظيف التراث والحکاية الشعبية في المسرح الجزائري، الذي استلهم مواضيعه الدرامية وأفکاره من مصدر يعد الدعامة الأساسية لأي فن، التراث هو منبع الإبداع المسرحي، فقد نشأ المسرح القديم معتمدا على التراث، سواء الشعبي أو التاريخي أو الأسطوري، ما جعله مصدرا أوليا ارتبط به الکتاب المسرح واستمدوا منه مواضيع مسرحياتهم، إذ تعد قضية التراث قضية جوهرية في وجودنا الجزائري والعربي المعاصر، لأنه ما يزال في فکرنا وطبيعة نظرتنا للحياة ومصدر من مصادر الإبداع والنشاط الحضاري في الحياة الإنسانية .<br /> ويرى الباحثون الجزائريون ورجال المسرح في الجزائر أن العودة إلى البحث عن المضمون التراثي للمسرح واستلهام التراث وأشکال التعبير الشعبي فيه قد بدأت مع بدايات المسرح الجزائري، إلا أن ذلک المضمون وضع في قالب غربي مما أدى إلى حدوث انفصال تام بين الشکل والمضمون.<br /> إن التراث الشعبي غني بعناصره المختلفة، ومتنوع في مضامينه الثرية بالمادة التراثية وموضوعاتها، ويصنف بدوره إلى أربعة عناصر هي: المعتـقدات الشعبية، العادات الشعبـية، الفنون الشعبـية والأدب الشعبي.<br /> وفي هذا کله تلعب الحکاية من خلال عناصر متناقضة وخاضعة لعدة احتمالات، لأنها مرتبطة بالتاريخ بدرجة کبيرة، وتشکيلها دورا في البحث والترکيب من طرف الشخصية والمؤلف والمتلقي الذي يجمع بناء الحکاية في ذهنه وفکره ويطابقها مع الواقع.https://jsos.journals.ekb.eg/article_142732_c370b025a4532d810cc3acbd51e6615a.pdfالجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلاميةمجلة التراث والتصميم2735-50711120210201Interactive and its impact on developing the child's senses in early childhood development centersالتفاعلية واثرها في تنمية الحواس الطفل بمراکز تنمية الطفولة المبکرة475814274010.21608/jsos.2021.142740ARعلىعبدالمنعمالأستاذ المتفرغ بقسم التصميم الداخلي والأثاث - کلية الفنون التطبيقية – جامعة حلوانأحمدمحمد عبد الرازقالمدرس بقسم التصميم الداخلي والأثاث - کلية الفنون التطبيقية – جامعة حلوانشيماءمحمد عبد الحميدقسم التصميم الداخلي والأثاث - کلية الفنون التطبيقية جامعة حلوانJournal Article20200904The research is exposed to interactivity as a modern trend in interior design and its effect on the formation of interactive internal spaces for the child and the effect of this on the child from attracting his attention and arousing his interest, due to the interaction and response of determinants of the internal space with him, so interactive design made the interaction between the design product and between the child a reality, and allowed The opportunity for new dimensions in the relationship between them, and the concept of function in design has a new meaning. What is the structure of interactive space and its divisions were addressed, then the definition of interactive education and the importance of technology in designing spaces for children and identifying the features and characteristics of interactive space, followed by the technological study of the interacting surfaces that make up children's spaces, and we review models of the elements of interactive interior design and models of interactive interior spaces. The research ends with mentioning the results and recommendations. <br /><strong>Results</strong> <br />1- Technology has affected the internal design, as it affected the function of the space and led to the creation of new spaces such as virtual and interactive spaces that merge the motor activity and mental activity of the child, and it also has a great influence on the shape and style of formation, and also affects the material in order to be able to implement complex digital shapes , In addition to its positive and negative impact on the child who uses the vacuum. <br /><strong>Recommendation</strong> <br />1- The necessity to establish specialized research centers to be entrusted with studying everything new in the field of interior design and advanced technology in order to bridge the large gap between the speed of production of the enormous digital technology and the application of that technology in the internal design of spaces. <br />2- We recommend practical colleges to develop curricula that contain modern technology and link it to specialization يتعرض البحث للتفاعلية کأتجاة حديث في التصميم الداخلى وآثرها فى تشکيل حيزات داخلية تفاعلية للطفل وآثر ذلک على الطفل من جذب انتباهه و أثاره اهتمامه ، وذلک لتفاعل وتجاوب محددات الفراغ الداخلى معه ، فالتصميم التفاعلى ، جعل التفاعل بين المنتج التصميمى و بين الطفل امرًا واقعًا ، و اتاح الفرصة لأبعاد جديدة في العلاقة بينهما ، و اصبح لمفهوم الوظيفة في التصميم معنى جديد . فتم تناول ماهيه بنيه الفراغ التفاعلى وأقسامه ثم تم تناول تعريف التعليم التفاعلى وأهميه التکنولوجيا فى تصميم حيزات للأطفال والتعرف على سمات وخصائص الفراغ التفاعلى ويليه الدراسة التکنولوجية للأسطح المتفاعلة المکونة لحيزات الأطفال ونستعرض نماذج من عناصر التصميم الداخلى التفاعلى و نماذج من فراغات داخلية تفاعلية. وينتهى البحث بذکر النتائج والتوصيات .<br /> <strong>النتائج</strong><br /> 1- أثرت التکنولوجيا على التصميم الداخلى حيث أثرت على وظيفة الفراغ وأدت إلى خلق فراغات جديدة مثل الفراغات الافتراضية والتفاعلية التى تدمج بين النشاط الحرکى والنشاط الذهنى للطفل, کما أن لها تأثيرها البالغ على الشکل وأسلوب التشکيل، وأيضا اثرت على الخامة کى تستطيع تنفيذ الأشکال الرقمية المعقدة ، بالأضافة إلى تأثيرها الإيجابى والسلبى على الطفل مستخدمى الفراغ.<br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>التوصية </strong><br /> 1- ضرورة العمل على انشاء مراکز بحثية متخصصة تکون منوطة بدراسة کل ما هو جديد فى مجال التصميم الداخلى والتکنولوجيا المتطورة وذلک لسد الفجوة الکبيرة بين سرعة انتاج التکنولوجيا الرقمية الهائلة وبين تطبيق تلک التکنولوجيا فى التصميم الداخلى للفراغات .<br /> 2- نوصى الکليات العملية بوضع مناهج تحتوى على التکنولوجيا الحديثة وربطها بالتخصص.https://jsos.journals.ekb.eg/article_142740_22a8282c14b74784caa299fbb56caaad.pdfالجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلاميةمجلة التراث والتصميم2735-50711120210201The role of art education digital education in facing the negative effects of the Kurna pandemicدور التعليم الرقمي للتربية الفنية في مواجهة الأثار السلبية لجائحة کورنا596514274210.21608/jsos.2021.142742ARفاطمةالعازميأستاذ مساعد کلية التربية الأساسية قسم التربية الفنيةJournal Article20200902Through the Corona pandemic period in the Arab world, everyone touched the prominent role that the art and artists played in this period at the local and global levels. This raises questions of the human need for art, how art is related to our life, and why it is vital? <br />We can see clearly with the rise of the crisis. The artists were the first who interact with the society expressing their views: solidarizing with the frontline, Critiquing negative attitudes, and educating their society. Accordingly, the artists document the events and reinforce their social heritage. Therefore, the significance of art is interrelated clearly from the educational, psychological, and humanitarian aspects. <br />Richard Anderson (2004) contended that art has a culturally significant meaning, as human’s relation to the world is linked to meaning and the purpose of communicating meaning. The most powerful feature of art is its relation to our life. Therefore, my intention is to illuminate the usefulness of art in our everyday lives, and for society at large. <br />The research aims to study and analyze the theoretical frameworks for digital education concepts in art education confronting the negative effects of the Corona pandemic. The research covered important points related to the research study. For instance: a study of the applications of digital education in art education that supports the student through distance learning. Also, the research discussed the uses of these digital applications to overcome the negative aspects of the Corona pandemic or any other struggles that could occur. <br />The research guided to an important conclusion: that development in the arts and art education systems must keep pace with the era of digitization and the research also found that there are negative effects of the Corona pandemic on teaching art and art education.في فترة مرور الوطن العربي بجائحة کرونا الکل لمس الدور البارز الذي لعبه الفن و الفنانين في هذه الفترة على المستوى المحلي والعالمي، فامتلأت صفحات التواصل الاجتماعي ووسائط الإعلان بالفن المعبر عن الوضع و الازمة، و هذا يطرح تساؤلات عن حاجة الانسان للفن و ما علاقة الفن بحياة الانسان و ما مدى اهميته، فمع ظهور الازمة وجدنا الفنانون هم أول من تفاعلوا مع المجتمع تعبيرا عن آرائهم، فتارة نجدهم متضامنون مع الصفوف الأولى، و تارة منتقدون الظواهر السلبية و تارة أخرى مشارکون في الدور التوعوي، ليسجل الفنان و يوثق الاحداث و ليعزز تراثه الوطني. فيتجلى بوضوح أهمية الفن من الناحية التربوية و النفسية و الإنسانية.<br /> وضح ريتشارد اندرسون (2004) بأن الفن هو علاقة الإنسان بالعالم المرتبطة بالمعنى والغاية من إيصال المعنى، فأقوى ميزة للفن هي علاقته بحياتنا. فلذلک، يجب تسليط الضوء على أهمية تعليم الفن في حياتنا اليومية، وللمجتمع ککل بطريقة معاصرة.<br /> واستهدف البحث دراسة تحليل الأطر النظرية لمفاهيم التعليم الرقمي للتربية الفنية وعلاقته بالنظريات العلمية والفنية المعاصرة وکذلک دوره التعليم الرقمي للتربية الفنية في مواجهة الأثار السلبية لجائحة کورونا.<br /> وتناول البحث دراسة مجموعة نقاط هامة مرتبطة بموضوع البحث وهي: دراسة لتطبيقات التعليم الرقمي في التربية الفنية التي تساعد المتعلم في التحصيل عن بعد کما تناول البحث أيضا استخدامات هذه التطبيقات الرقمية في التغلب على سلبيات جائحة کورونا وغيرها من الظواهر السلبية الوارد حدوثها .<br /> وخلص البحث الى نتيجة هامة وهي: أن التطوير في أنظمة الفنون والتربية الفنية يجب ان يواکب عصر الرقمنة، کما توصل البحث الى ان هناک آثار سلبية لجائحة کورونا على تعليم الفن والتربية الفنية.https://jsos.journals.ekb.eg/article_142742_39820c2ba7e4f5c32097117996063440.pdfالجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلاميةمجلة التراث والتصميم2735-50711120210201Distinguished installations in The Heritage, Archeology and art (Qusayr Amra and Saint Hilarion Monastery as A model(المنشآت المتميزة تراثياً وأثرياً وفنياً( قصير عمرة ودير القديس هيلاريون أنموذجاً)667514274310.21608/jsos.2021.142743ARمنىسمير مقاطبکالوريوس تاريخ وآثار - الجامعة الإسلامية بغزةJournal Article20200909Qusayr Amra: It is the most famous of the desert castles located in eastern Jordan in the Governorate <br />Zarqa. Where the site included a variety of archaeological sites (frescoes, hallway) <br />The middle, the eastern portico, the throne hall, the water wheel and the bath complex which contained the largest group < /p> <br />It is considered one of the most photographic wall paintings in the world from the early Islamic period <br />The most important examples of early Islamic art and architecture, and his short life was listed <br />UNESCO World Heritage in 9122 AD. <br />Saint Hilarion Monastery: This monastery, which is a unique architectural model, brought together a large number of people <br />Architectural Models The Tell Umm Amer site (Khirbet Umm al-Tut) is located in Nuseirat, 2.2 km away <br />South of Gaza City, the monastery served as an important station at the crossroads of the House of Egypt and Palestine <br />Syria and Mesopotamia <br /><strong>research aims:</strong> <br />Provide a clear and complete picture of these sites. <br />Find out about the most important architectural elements in these sites. <br /><strong>Research Methodology:</strong> <br />I will adopt the descriptive analytical approach in gathering information related to the existing architectural elements <br />In these buildings.قصير عمرة: هو الأکثر شهرة بين القلاع الصحراوية الواقعة شرق الأردن في محافظة الزرقاء. حيث يشمل الموقع مجموعة متنوعة من البقايا الأثرية( اللوحات الجدارية, الرواق الأوسط ,الرواق الشرقي ,قاعة العرش, الساقية و مجمع الحمامات الذي يضم أکبر مجموعة من اللوحات الجدارية التصويرية في العالم من الفترة الإسلامية المبکرة وهو يعتبر واحداً من اهم الأمثلة للفن الإسلامي المبکر والهندسة المعمارية, وقد تم إدراج قصير عمره ضمن قائمة اليونسکو لتراث العالمي عام 1985م.<br /> دير القديس هيلاريون :هذا الدير الذي يعد نموذجا معماريا فريدا جمع بين عدد کبير من النماذج المعمارية, يقع موقع تل أم عامر(خربة أم التوت) في النصيرات على بعد 8.5کم جنوب مدينة غزة , کان الدير بمثابة محطة مهمة على مفترق الطرق بين مصر وفلسطين وسوريا وبلاد ما بين النهرين.<br /> <strong>أهداف البحث</strong><strong>:</strong><br /> تقديم صورة واضحة ومتکاملة عن هذه المواقع.<br /> -الوقوف على أهم العناصر المعمارية في هذه المواقع.<br /> <strong>منهج البحث</strong><strong>:</strong><br /> سأعتمد المنهج الوصفي التحليلي في جمع المعلومات المتعلقة في العناصر المعمارية الموجودة في هذه المباني.https://jsos.journals.ekb.eg/article_142743_7a725df553709f42c981cc288749e48b.pdfالجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلاميةمجلة التراث والتصميم2735-50711120210201Tourism Media and its Role in Supporting the National Economy - Natural and Archaeological Tourism) Tourism Act Model(الإعلام السياحي ودوره في دعم الاقتصاد الوطني - السياحة الطبيعية والأثرية (أنموذج الفعل السياحي)769914275210.21608/jsos.2021.142752ARناصرالسلطنيأستاذ ومحاضر بکلية الآداب جامعة بنغازي ليبياJournal Article20200904The evidence for the tourism act and its relationship to the media work is not to deal with a topic that defines the conditional relationship between the tourism model and the media work to clarify the relationship on the one hand and the importance on the other hand. Therefore, the researcher has chosen a title for his research that defines and devotes the definition of that conditional relationship and gives an indication of its determinants. Addressing this topic requires the development and formulation of specific and linguistic vocabulary for a title that includes the contents of its content of titles that translate at the same time the state of action and the cognitive relationship and harmonize with that. Therefore, the researcher chose to have his research title tagged (tourism media and its role in supporting the national economy - natural and archaeological tourism - The model of the tourist act) and this linguistic formulation gives a special significance and specific importance to the topic, since the conditional relationship that its statement and standing on is nothing but an actual translation of it, and it is also included in the contexts of the problem that determines the background of the study, which may be one of the most important causes and motives for dealing with this topic with the same title and this in Reality equals the determinants of the relationship, the statement of importance, and such issues as a fact that needs study and research, defining the conditional relationship, as well as determining a specific definition In accordance with what has been presented, the researcher will divide his research according to his title into four main axes, the first axis in which the definition and concept of the term tourism and tourism media are presented, highlighting the cycle and its effectiveness and spreading the state of tourism awareness, while the second axis is devoted to monitoring the changes that may occur to economic actions resulting from The tourism act that will contribute to achieving the transition of the economy from rent to diversity and bringing about a change in the national income, while the third axis in which the researcher will be exposed to examples of natural and archaeological tourism and will focus on two important examples, namely natural tourism for geographical and geological formations and archaeological tourism embodied in some sites of architectural character And the moral, cultural and material significance that abounds in many regions in Libya, indicating their importance and the need to protect them according to legal formulas and effective legislation, and in the fourth axis it will include the results that it is hoped to reach, and also includes a set of recommendations that are hoped to be adopted by the relevant state institutions and will be adopted in this regard Research on the descriptive and analytical approach, as this approach is compatible with the nature of its implications The study has reached a number of objectives, the most important of which is the importance of the tourism media work in explaining the civilized situation on which many archaeological and civilizational sites have, as well as from the results that were reached, the conditional relationship between media and tourism, and the role of the media and its implications for raising the level of awareness of the citizen to preserve The monuments that abound in his homeland and pushing officials to continue raising the level of awareness and introducing legislation and laws that protect those monuments and tourist and archaeological sites.ليس أدل على الفعل السياحي وعلاقته بالعمل الإعلامي من أن يتناول موضوع يحدد العلاقة الاشتراطية التي تربط بين الأنموذج السياحي والعمل الإعلامي لتوضيح العلاقة من جهة والأهمية من جهة أخرى ولهذا فقد أختار الباحث عنواناً لبحثه يُعين ويکرس من خلاله تحديد تلک العلاقة الاشتراطية ويُعطي بيان محدداتها، کما أن تناول هذا الموضع يتطلب وضع وصياغة مفردات خاصة ولغوية مُحددة لعنوان يشمل ما يتضمنه محتواه من عناوين تترجم في الوقت ذاته حالة الفعل والعلاقة المعرفية وتتناغم مع ذلک لهذا فقد اختار الباحث أن يکون عنوان بحثه موسوم (الإعلام السياحي ودوره في دعم الاقتصاد الوطني - السياحة الطبيعية والأثرية - أنموذج الفعل السياحي) وهذه الصياغة اللغوية تُعطي دلالة خاصة وأهمية محددة للموضوع إذ أن العلاقة الاشتراطية تلک بيانها والوقوف عليها ليس إلا ترجمة فعلية لها کما أنها تدخل في سياقات الإِشکال الذي يُحدد خلفية الدراسة والتي قد تکون من أهم مسببات ودوافع تناول هذا الموضوع بذات عنوانه وهذا في الواقع فيصل محددات العلاقة وبيان الأهمية ومثل هذه المواضيع حقيقة تحتاج للدراسة والبحث وتحديد العلاقة الاشتراطية وکذلک تعيين محدداتها وتوافقاً مع ما تم عرضه فسوف يُقسم الباحث بحثه وفق عنوانه لأربعة محاور رئيسية المحور الاول يُعرض فيه التعريف والمفهوم لمصطلح السياحة والإعلام السياحي وإبراز دورة وفاعليته ونشر حالة الوعي السياحي، أما المحور الثاني فهو مخصص لرصد التغيرات التي من الممکن أن تطرأ على الأعمال الاقتصادية الناتجة عن الفعل السياحي التي ستُسهم في تحقيق انتقال الاقتصاد من الريع إلى التنوع وإحداث التغير في الدخل القومي، بينما المحور الثالث سيتعرض فيه الباحث لأمثلة من السياحة الطبيعية والأثرية وسيرکز فيه على مثالين هامين وهما السياحة الطبيعية الخاصة بالتکوينات الجغرافية والجيولوجية والسياحة الأثرية المتجسدة في بعض المواقع ذات الخاصية المعمارية والدلالة المعنوية الثقافية والمادية التي تزخر بها عديد المناطق في ليبيا وبيان أهميتها وضرورة حمايتها وفق صياغات قانونية وتشريعات نافذة، وفي المحور الرابع سيتضمن النتائج التي من المأمول الوصول إليها، ويظم کذلک جملة من التوصيات التي يُرتجى الأخذ بها من قِبل مؤسسات الدولة ذات العلاقة وسيُعتمد في هذا البحث على المنهج الوصفي والتحليلي حيث أن هذا المنهج متوافق مع طبيعة متضمنات محاوره والأهداف المراد الوصول إليها، وقد توصلت الدراسة لجملة من الاهداف أهمها أهمية العمل الإعلامي السياحي في بيان الحالة الحضارية التي عليها عديد المواقع الأثرية والحضارية کما من النتائج التي تم التوصل إليها العلاقة الاشتراطية بين الإعلام والسياحة، ودور الإعلام وانعکاساته على رفع مستوى الوعي للمواطن للحفاظ على المعالم الأثرية التي يزخر به وطنه ودفع المسؤولين لموصلة رفع مستوى حالة الوعي وتقديم التشريعات والقوانين التي تحمي تلک المعالم والمواقع السياحية والأثرية.https://jsos.journals.ekb.eg/article_142752_33ba347dbe43a8db15b43b857a60e355.pdfالجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلاميةمجلة التراث والتصميم2735-50711120210201Anticipation and the future dimension in Fashion Fabric Designsالتوقع والبعد المستقبلي في تصاميم أقمشة الأزياء10011314275810.21608/jsos.2021.142758ARهندالعانيکلية الفنون الجميلة / جامعة بغدادزينباحمد هاشمMinistry of Education / General Directorate of Vocational EducationJournal Article20200904The design of fashion fabrics reflects an important part of the culture of the modern era in its steps, colors and changing dimensions, from chapter to year and from society to society, as it has taken important steps in an attempt to prove its actual artistic and practical presence. Features and taste of the designer as translated to the nature of the person prepared for him. <br />The design of fashion fabrics is known as the process of creating ideas and concepts related to clothing styles, accessories and others to obtain these acquisitions with new designs, whether in forms, fabrics or colors used. These tests are influenced by the future dimension and seasonal patterns called fashion and fashion and expectation in the design of fashion fabrics. <br />Based on the above, it is necessary to put the designer in mind the importance of future studies in the design of fashion fabrics being the outcome of mental and performance capabilities to achieve new responses characterized by realism and accuracy appropriate can be realized through the means of implementation and technology and the effects related to the emergence of material and tangible. <br />In light of this, the researchers identified the problem of their research with the following question: <br />ý Is expectation and future dimension a role in fashion fabric designs? <br />The aim of the research was to reveal the role of anticipation and the future dimension and its methods and effects in achieving the aesthetic dimension of the fashion fabric designs. <br /><strong>The results of the research, including:</strong> <br />1- The theory of expectation is characterized by the interpretation of motivation in individuals because the theory of expectation refers to the desire or inclination to work in a certain way depends on the strength of expectation for that work. <br />2- Fashion is a common style in things and things that are subject to change in shape, body and style. <br /> <br /><strong>Conclusions:</strong> <br />1- There is a difference between our expectations in life and reality, and the difference appears clear in many areas of life, including the field of fashion design. <br />2- Future studies, definition, are the discovery or innovation, examination, evaluation and suggestion of possible, potential, or detailed receptors in the designs of fashion fabrics. <br />3- Prospective studies are classified as environmental studies, as they benefit from the knowledge developments in the fields of science and the arts, including fashion design.يعکس تصميم أقمشة الازياء جزءاً هاماً من ثقافة العصر الحديث بخطواتها والوانها وابعادها المتغيرة من فصل وعام ومجتمع الى اخر اذ انها سارت في خطوات مهمة وواسعة في محاولة لأثبات وجودها الفعلي الفني والعملي المميز والمتصل مع بقية تقنيات التعبير الانساني لأنها نشأة مع الانسان لتحقق هدفاً محدداً تعکس عليهم ملامح وذوق المصمم بصفة تترجم طبيعة الشخص المعدة له.<br /> ويعرف تصميم اقمشة الازياء بانه عملية خلق افکار ومفاهيم مرتبطة بأنماط الملابس والإکسسوارات وغيرها للحصول على هذه المقتنيات بتصاميم جديدة سواء کان ذلک بالأشکال او الاقمشة او الالوان المستخدمة وتتأثر هذه الاختبارات بالبعد المستقبلي والانماط الموسمية التي يطلق عليها الموضة لسائدة والتوقع في تصميم اقمشة الازياء.<br /> وبناءً على ما تقدم فمن الضروري ان يضع المصمم في اعتباره اهمية الدراسات المستقبلية في تصاميم اقمشة الازياء کونها حصيلة الطاقات العقلية والادائية لتحقيق استجابات جديدة تتميز بالواقعية والدقة المناسبة التي يمکن ادراکها من خلال وسائل التنفيذ والتقنية والمؤثرات المتعلقة بظهورها بشکل مادي وملموس.<br /> <strong>وفي ضوء ذلک فقد حددت الباحثتان مشکلة بحثهما بالتساؤل الاتي:-</strong><br /> <br /> هل التوقع والبعد المستقبلي دوراً في تصاميم اقمشة الازياء؟<br /> <br /> کان هدف البحث الکشف عن دور التوقع والبعد المستقبلي واساليبه وتأثيراتها في تحقيق البعد الجمالي لتصاميم اقمشة الازياء.<br /> <strong>ونتائج البحث ومنها:-</strong><br /> 1- تتميز نظرية التوقع بتفسير الحافز عند الافراد لان نظرية التوقع تشير الى الرغبة او الميل للفن في مجال تصاميم الازياء بطريقة معينة تعتمد على قوة التوقع لذلک الفن.<br /> 2- الموضة هي اسلوب منتشر في مختلف الفنون ومنها فن تصميم الأزياء ومن شأنها ان تخضع للتغير في الشکل والهيئة والطراز.<br /> <strong>الاستنتاجات</strong><br /> 1- هناک اختلاف بين توقعاتنا في الحياة وبين الواقع ويظهر الفرق واضحاً في الکثير من مجالات الحياة ومنها مجال تصميم الازياء.<br /> 2- الدراسات المستقبلية هي اکتشاف أو ابتکار, وفحص وتقييم واقتراح تصاميم مستقبلية ممکنة او محتملة او غير مألوفة في تصاميم أقمشة الازياء .<br /> 3- تصنف الدراسات الاستشرافية ضمن الدراسات البيئية انها تستفيد من التطورات المعرفية في ميادين العلوم والفنون ومنها تصميم الازياء.https://jsos.journals.ekb.eg/article_142758_06b6c1202071d1df1801ed6efa9798d7.pdfالجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلاميةمجلة التراث والتصميم2735-50711120210201Enhancing Cooperation between Educational and Cultural Organisations, and Institutions for Maintaining Heritage and Establishing Identityتعزيز التعاون بين الهيئات والمؤسسات التعليمية والثقافية للحفاظ على التراث وتأکيد الهوية11412814276110.21608/jsos.2021.142761ARوساممحمد بشيرأستاذ النقد وتاريخ الفن - المعهد العالي للفنون التطبيقية - السادس من أکتوبرJournal Article20200907Human and civilised societies differ and are distinguished from one another thanks to the civilisational and cultural heritage of each society that distinguishes it and corroborates its cultural identity. <br />Transmission of “heritage” from one generation to another, across the different eras, and protecting it against any external influences are those factors, which give a society a unique attribute that grants it a cultural identity, which makes it distinguished from the other societies. Hence, heritage and identity are two sides of the same coin. This is because paying attention to heritage and maintaining its characteristics contribute, in turn, to comprehending the past with all its values, cultures, customs and traditions. <br />Furthermore, this by far entrenches individuality and enhances the cultural identity, particularly, if an individual belongs to historically great legacies and civilisations ,which are recognised and commended by the other societies, such as the ancient Egyptian, Greek, Roman, Coptic ,and Islamic civilisations. All such civilisations are profoundly human civilisations that we should take pride in belonging to such most influential civilisations in the world. <br />Equally important, we must not suffice with being influenced by such heritage, and maintaining it, but we need to encourage its development it to create cultural bridges that would disseminate it locally and internationally. We should also cater for creating means of cooperation among cultural institutions and academia to strengthen the concept of identity in the light of the daunting presence of globalisation, and rapidly advancing technology. <br />To summarise core issue of the paper we need to recognise that there is not enough cooperation between educational and cultural organisations and institutions in order to maintain heritage and confirm identity. <br />This paper aims at shedding light on the roles to be played by some educational and cultural organisations and institutions, and how to encourage cooperation, and build cultural bridges therebetween them to maintain heritage and enhance cultural identity. <br />The paper adopts the analytical qualitative methodology, and seeks to find new ways and mechanisms to support such cooperationتختلف وتتميز المجتمعات الإنسانية والحضارية ومثيلاتها من المجتمعات الأخري بفضل ما يختص وينفرد به کل مجتمع من إرث حضاري ثقافي يميزه ويؤکد هويته الثقافية<br /> کما أن تناقل " التراث " من جيل إلى جيل عبر العصور المختلفة والحفاظ عليه من أي مؤثرات خارجية هو الذي يصبغ المجتمع بصفة فريدة تجعل له کيانا خاصة وتکسبه هوية ثقافية خاصة به، تميزه عن سائر المجتمعات الأخري ، ومن ثم فأن التراث والهوية يعدان وجهان لعمله واحده لأن الاهتمام بالتراث والحفاظ على خصويته يساهم بدوره في فهم الماضي واستيعابه بکل ما يحمله من قيم وثقافات وعادات وتقاليد کذلک يعمل على تأصيل الفردية وتعزيز الهوية الثقافية ولاسيما إذا کان الفرد ينتمي إلى تراث وحضارة تاريخية عظيمة تحظي بتقدير وإعجاب المجتمعات الأخري ، مثل الحضارة المصرية القديمة والاغريقية والرومانية والقبطية والاسلامية فجيمعهم حضارات إنسانية عريقة تستدعي أن نعتز ونفتخر بانتمائنا لمثل هذه الحضارات المؤثرة في العالم أجمع ولا يجب أن نقف فقط عند حد التأثر والحفاظ على هذا التراث الحضاري ، بل يجب علينا أن نسعي لتطويره لايجاد وعمل جسورا ثقافية تنشره على کل من الصعدين المحلي والدولي والعمل على ايجاد سبلا للتعاون بين الهيئات والمؤسسات الاکاديمة والثقافية بهدف دعم وتعزيز الهوية في ظل مفهوم العولمة والتطور التکنولوجي فائق السرعة .<br /> وتتخلص مشکلة البحث في أنه لا يوجد التعاون الکافي بين الهيئات والمؤسسات والمنظمات التعليمية والثقافية للحفاظ على التراث وتأکيد الهوية .<br /> ويهدف البحث لالقاء الضوء على الأدوار المنوطة ببعض الهيئات والمؤسسات التعليمية والثقافية ، وکيفية ايجاد تعاون وبناء جسوراً ثقافية فيما وبينهم ، للحفاظ على التراث وتعزيز الهوية الثقافية<br /> ويتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي کما يسعي إلى ايجاد طرق وآليات جديدة تدعم ذلک التعاونhttps://jsos.journals.ekb.eg/article_142761_397903e2e33fc158d8f36ee368905622.pdf